این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۵۴۷-۵۷۴

عنوان فارسی بررسی تطبیقی نظریۀ هوش اخلاقی حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه با نظریۀ فضیلتهای اخلاقی مشترک ادیان(دالسگارد، پیترسون و سلیگمن) و اصول هوش اخلاقی(لنیک و کیل)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش ارائۀ نظریۀ هوش اخلاقی حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه و بررسی تطبیقی آن با نظریۀ فضیلتهای اخلاقی مشترک ادیان(دالسگارد، پیترسون و سلیگمن) و اصول هوش اخلاقی(لنیک و کیل) بود. روش: این پژوهش، کیفی و مبتنی بر روش نظریۀ داده‌بنیاد بوده و جامعۀ تحقیق، فرمایشات امام علی(ع) در نهج‌البلاغه است. برای جمع‌آوری داده‌ها، مفاهیم مرتبط با هوش اخلاقی، فیش‌برداری و کدبندی و بر حسب ویژگی‌های مشترک، دسته‌بندی شد. سپس نظریۀ هوش اخلاقی حضرت علی(ع) ارائه و با نظریۀ فضیلتهای اخلاقی مشترک ادیان(دالسگارد، پیترسون و سلیگمن) و اصول هوش اخلاقی(لنیک و کیل) مقایسه شد. یافته‌ها: در نظریۀ هوش اخلاقی حضرت علی(ع)، هوش اخلاقی در سه بعد الهی، درون‌فردی و برون‌فردی ارائه شد. مؤلفه‌های هوش اخلاقی در بعد الهی عبارتند از: تقوای الهی، عدم دنیاگرایی، یقین، اخلاص و سپاسگزاری؛ در بعد درون‌فردی عبارتند از: خردورزی، تواضع و فروتنی، عفت و حیا، صداقت، صبر و شکیبایی و در بعد برون‌فردی عبارتند از: محبت و احترام، همدلی، عدالت و انصاف، ایثار و از خودگذشتگی، بخشش و وفای به عهد. نتیجه‌گیری: نظریۀ هوش اخلاقی حضرت علی(ع) جامع‌تر از نظریۀ دالسگارد، پیترسون و سلیگمن و اصول هوش لنیک و کیل است و بسیاری از مؤلفه‌های آن از قبیل فضیلت و ارزشهای تقوای الهی، عدم دنیاگرایی، یقین و اخلاص که پایۀ و اساس سایر ارزشها و اصول هوش اخلاقی‌اند، در نظریه‌های مزبور مدّ نظر قرار نگرفته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، حضرت علی(ع)، دالسگارد، پیترسون و سلیگمن، لنیک و کیل،

عنوان انگلیسی Comparative Study of Imam Ali's (AS) Moral Intelligence Theory in Nahj al-Balaghah, With the Theory of Common Moral Virtues of the Religions of Dusseldor, Peterson and Seligman and the Principles of Moral Intelligence of Lnick and Kiel
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The purpose of this research is to present the theory of the moral intelligence of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghah, and its comparative study with the theory of common moral virtues of the religions of Delsgard, Peterson and Seligman, and the principles of the ethical intelligence of Lnick and Kiel. Method: This qualitative research is based on the grounded theory. The research community is Nahj al-Balaghah. In order to collect data, the concepts associated with the moral intelligence of the snippet were then placed in a bunch by encoding them in terms of common features. Researcher achieved the " principles of moral intelligence and compared it with the theory of common moral virtues of religions and the principles of the moral intelligence of lnick and Kiel. Results: Moral intelligence theory of Imam Ali (AS) was presented in three dimensions: divine dimensions, intrapersonal and interpersonal. The components of moral intelligence in the divine dimension are: divine reverence, non-worldliness, certainty, sincerity and gratefulness. The components of moral intelligence in the interpersonal dimension embraces the components of reason, humility, humility, integrity, honesty, patience and patience.Also,the intrapersonal dimensional components of moral intelligence are love and respect, empathy, justice and fairness, self sacrifice, selflessness, forgiveness, and devotion to the covenant.While the common moral virtues of religions, for Dallasgard, Peterson and Seligman, are: courage, justice, humanity, moderation, wisdom, and transparency. In terms of Lennick and Kiel, the principles of ethical intelligence include the four principles of integrity, accountability, compassion and forgiveness. Conclusion: Findings of the research indicate that the theory of moral intelligence of Ali (AS) is more comprehensive than the Delsagard, Peterson and Seligman theories, and Lennick and Kiel. Many of its components, such as virtue and divine values, non-worldliness, certainty, sincerity, which are the foundation of other values and principles of moral intelligence, are not considered in the two theories of Dalsgard, Peterson, Seligman, Lenic, and Kiel.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کریم سعید شعبانلو |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران.

ناصر بهروزی |
دکترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز؛دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

منیجه شهنی ییلاق |
استاد تمام گروه روان‌شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز ، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.

مسعود صفایی مقدم |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهیدچمران اهواز، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_601_d639defa0c982d576a28ee269da87a88.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-1418808.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات