|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مهارت های اجتماعی کودکان سن دبستان والدین مبتلا به اختلال روانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مهارتهای اجتماعی یکی از عوامل مهم موفقیت یا شکست هر فرد در اجتماع است. . پژوهش حاضر به منظور تعیین مهارت های اجتماعی کودکان سن دبستان با و بدون والدین مبتلا به اختلال روانی صورت پذیرفت. روش کار: در این پژوهش مورد-شاهدی 60 کودک 12-6 سال با والد مبتلا به اختلال روانی با 60 کودک 12-6سال با والدینی بدون اختلال روانی به روش در دسترس انتخاب شدند. محیط پژوهش مرکز آموزشی و درمانی فرشچیان همدان در سال 1396 بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و فرم والدی پرسشنامه استاندارد مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت بود، که توسط والدین تکمیل شدند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21، و آزمونهای آمار توصیفی وآمار استنباطی شامل تی تست، آنالیز کوواریانس و آزمون کای دو انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد، نمره مهارت های اجتماعی کودکان در گروه مورد 43/56±8/10 و در گروه شاهد 46/58 ±7/8 بود. میانگین نمره مهارت های اجتماعی کودکان در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند(259/0P=) . نتیجه گیری: مهارت اجتماعی کودکان در هر دو گروه در محدوده متوسط قرار داشت واز سطح مطلوبی برخوردار نبود. این امر لزوم بازنگری شیوه های آموزشی و تربیتی در سطح خانواده و نیز برنامه های آموزشی و پرورشی به منظور ارتقا و تکامل مهارت های اجتماعی را مطرح می سازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
والدین ، مهارت های اجتماعی ، کودکان سن دبستان، اختلال روانی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of social skills of primary school children with and without parents with mental disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
IIntroduction: Social skills are considered one of the important factors in the success or failure of every individual in a social. The present study was designed to determine the social skills of primary school children with and without parents of mental disorders. Method: In this research we selected with sampling way 60 kids between 6-12 years with mental disorder parents and 60 kids between 6-12 years without mental disorder parents. Research setting was Farshchian hospital in Hamadan city in 2017. Data collected with demographic questionnaire and Gresham and Eliot with category scale of social skills that fulfillment with parents. Data analyzed with SPSS 21 and descriptive statistics and inferential statistics including T test, covariance analysis and Chi-square test. Result: Consequence showed score of social skill in kids with mental disorder is 56.43 ± 10.81 and in kids without mental disorder is 58.46± 8.70. With comparison in social skill in two groups showed that they are not significant different in mean Score in social skills and its dimensions (Cooperation, decisiveness, self-control and responsibility). Although there aren't significant different between two groups, means score in witness group was more than another group (p=0.259) Conclusion: The social skills of children in both groups were in the medium range and were not of a desirable level. This calls for a review of family-based educational and educational approaches, as well as training programs for the promotion of social skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرشید شمسایی | farshid shamsaei دانشگاه علوم پزشکی همدان
زهرا شکوهی | zahra shokohi
مریم فرهادیان | maryam farhadian دانشگاه علوم پزشکی همدان
عفت صادقیان | efat sadeghian دانشگاه علوم پزشکی همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-6&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|