|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش خود مراقبتی بر درک از بیماری در بیماران تحت درمان با همودیالیز: یک مطالعه کارآزمایی بالینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده ساده بود. 120 نفر بیمار تحت درمان همودیالیز در بخش دیالیز بیمارستان بوعلی سینای شهر قزوین از آذر ماه تا بهمن ماه 1395 انجام شد. نمونهها به روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول اعداد زوج و فرد به دو گروه کنترل (مراقبت معمول) و مداخله (مداخله درک بیماری) تخصیص داده شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خلاصه شده درک بیماری قبل از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. گروه مداخله آموزش خود مراقبتی مبتنی بر درک از بیماری در در سه جلسه 30 دقیقهای قبل از شروع دیالیز بیمار دریافت کردند. علاوه بر این یک کتابچه آموزشی نیز در جلسه دوم تحویل بیمار داده شد. که توسط پژوهشگر و تحت نظر اساتید تهیه و در اختیار بیماران قرار گرفت.4 هفته بعد مجدد پرسشنامه درک از بیماری توسط هر دو گروه تکمیل شد. دادهها با استفاده از ابزارهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرم افزار spssv20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیک بجز مدت زمان انجام دیالیز (0/014>p) اختلاف معنی داری وجود نداشت. همچنین نتایج از آزمون ANCOVA نشان داد که اختلاف معناداری بین درک از بیماری در گروه کنترل و مداخله بود F(1,112)=13/88 , P< 0/001 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درک از بیماری، آموزش خودمراقبتی، همودیالیز |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of self-care education on the illness perception in patients with hemodialysis: A randomized control trial |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This was a simple randomized clinical trial. A total of 120 patients undergoing hemodialysis in dialysis department at Bu-Ali Sinai Hospital in Qazvin from December to February 2016-6017. The samples were assigned randomly to two groups of control (routine care) and intervention (illness perception intervention) the demographic information questionnaire, questionnaire completed illness perception before intervention by both groups. The intervention group received self-care education based on illness perception in the patient's bedside and before initiation of dialysis in 3 sessions of 30 minutes. A training booklet was also given at the second session of the patient's delivery. Which was provided by the researcher and under the supervision of the professors. Four weeks later, the questionnaire of illness perception was completed by both groups. Data were analyzed using descriptive and analytic statistical tools in spssv20 software. Results: The results of this study showed that there was not a significant difference between the two groups in terms of demographic information, except for the duration of dialysis (p < 0.014).This study found a significant difference in patient's illness perception between the intervention and control group, F (1, 112) = 13.88, p < 0.001. Conclusion: Self-care educational intervention based illness perception increased the perception of the disease in hemodialysis patients. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
illness perception, self-care education, hemodialysis |
|
نویسندگان مقاله |
سمیرا طبیبان | samira tabiban rajaee hospital center مرکز قلب شهید رجایی
محمدعلی سلیمانی | Mohammad Ali Soleimani Qazvin University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی قزوین
هومن بخشنده | Hooman Bakhshandeh rajaee hospital center مرکز قلب شهید رجایی
مرضیه اصغری | marzieh Asghary rajaee hospital center مرکز قلب شهید رجایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-811-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|