مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر به کارگیری برنامه‌ آموزشی بر خود مدیریتی افراد مبتلا به صرع :یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: افراد مبتلا به صرع به منظور سازگاری با تشنج [a1] و مدیریت بیماری، نیاز به یادگیری شناسایی عوامل برانگیزاننده تشنج و به کار بردن اقدامات احتیاطی به منظور به حداقل رساندن آسیب تشنجی دارند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر به کار گیری برنامه­ آموزشی بر خودمدیریتی  بیماران مبتلا به صرع انجام گرفت. مواد و روشها: این پژوهش به روش نیمه تجربی بر روی 90 بیمار مبتلا به صرع مراجعه کننده به انجمن صرع ایران انجام گرفت. نمونه­گیری به روش در دسترس بوده و نمونه­ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل (45 نفر) و گروه آزمون (45 نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمون در سه جلسه آموزش حضوری شرکت کردند. سپس داده­ها به روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار)و استنباطی ( آزمون های آماری تیt مستقل و t زوجی) و آزمون کولموگروف اسمیرنوف با استفاده از نرم افزار spss22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند[a2] . یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد که قبل از اجرای برنامه آموزشی، دو گروه کنترل و آزمون در  همه ی ابعاد بعد خودمدیریتی دارویی، اطلاعات تشنج، ایمنی و کسب اطلاعات تفاوت معنی داری نداشتند (05/0 P). بحث و نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزشی خودمدیریتی،تاثیر مثبتی در ارتقای رفتارهای خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع داشت. اجرای چنین برنامه­هایی به منظور سازگاری بیشتر افراد مبتلا به صرع با بیماری خود، توصیه می­گردد.  [a1]؟  [a2]آزمون های اماری؟
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، خود مدیریتی، صرع

عنوان انگلیسی The Effect of educational program on self-management of patients with epilepsy: a Randomized Clinical Trial Study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Purpose: patients with epilepsy need to learn to identify seizure-inducing factors in order to adapt to seizure activity and disease management and taking precautionary measures to minimize seizure damage. The aim of this study was to determine the effect of an educational program on  self management empowerment of patients with epilepsy Materials & Methods: This quasi-experimental study was conducted on 90 patients with epilepsy referring to Iranian Epilepsy Association. The study used convenient sampling and samples were randomly divided into two groups: control (n= 45) and experimental group (n = 45).The control group received routine training and the experimenting group in addition to routine training, participated in three educational sessions. The data were analyzed xy  SPSS software version 22 using Kolmogorov-Smirnov, independent ,paired t-test and descriptive statistics.   Findings: The findings showed that there were no significant differences between the two groups in terms of demographic characteristics (P>0/05).Before implementing educational program, the two groups showed no significant difference in medication, knowledge, information, safety and seizure scores (P> 0.05).After implementing educational program the two group have significant difference in the scores (P< 0.01), which is indicative of the increased the scores in experimental group. Conclusion: The results of the study indicate that the education has been effective in information, seizure control and safety of people with epilepsy. Implementation of such programs in order to better accommodate people with epilepsy with their illness is recommended  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Self-management, Epilepsy

نویسندگان مقاله آلیس خاچیان | Alice Khachian
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران

نرگس بحیرائی | Narges Bahiraei
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

مریم دهقانی | Maryam Dehghani
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1029-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات