این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل عادت های رفتاری شیوه انتخاب سفر در حمل و نقل کلانشهر تبریز
چکیده فارسی مقاله عادات سفر نقش کلیدی در انتخاب شیوه سفر دارند به‌گونه‌ای که ساختاربندی و هدایت تمایلات کاربران بر اساس منافع جمعی منجر به شکل‌بندی ارگانیک ظرفیت‌های برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری می‌شود. هدف این مقاله، شناسایی الگوی دائمی استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل خصوصی و عمومی در جهت برنامه‌ریزی رفتار حمل‌ونقل کلان‌شهر تبریز هست. بدین منظور از روش خوشه‌ای برای طبقه‌بندی مسافران بر اساس شاخص عادت یا تکرار مدل خاص سفر استفاده‌شده است. روش‌شناسی مقاله، توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. جمع‌آوری داده‌ها در قالب پرسشنامه و اخذ نظرات در حوزه جابجایی عمومی در سطح شهر تبریز صورت گرفت. برآورد نمونه‌ها با استفاده از فرمول کوکران برابر با 1100 نفر برای 166 ناحیه ترافیکی تبریز به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای و به‌صورت تصادفی تعیین گردید و با آزمون‌های واریانس چند متغیری تجزیه‌وتحلیل گردید. بر اساس یافته‌های تحقیق هفت الگو شیوه انتخاب سفر شناسایی شد که دراین‌بین کاربران باقابلیت تغییر شیوه سفر و کاربران حمل‌ونقل عمومی، خوشه‌های کلیدی به شمار می‌روند که رفتار و ویژگی‌های متفاوتی را نسبت به سایر خوشه‌ها نشان می‌دهند. بنابراین این تفکر که الگوهای مختلف شیوه سفر مسافران ممکن است در جهت اثربخشی برنامه‌های حمل‌ونقل به روش‌های متفاوت متمایل شوند را تائید می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Analysis of Behavioral Habits of Travel Choice Mode in Tabriz Metropolis Transportation
چکیده انگلیسی مقاله Travel habits play a key role in choosing travel mode in a way that Structuring and guiding the user intentions based on the collective interests lead to an organic formation of urban transport planning capacities. The aim of this article is to identify the Permanent pattern in using private and public modes of transport, so the transport behavior of Tabriz can be planned. For this purpose, the cluster method has been used to classify travellers based on habit index or frequency of particular travel model. Methodology of the article is descriptive, analytical and survey. Data was collected in the form of questionnaires and obtaining comments in relation to public relocation in Tabriz. The samples were estimated randomly using Cochran formula for 1100 people in 166 traffic area of Tabriz as one-step cluster sampling, then analyzed through multivariate variance tests. According to research findings, seven patterns of travel choice mode were identified, among them, users with the ability to change the travel mode and public transport users are substantial clusters which show different behaviors and features compared to other clusters. Therefore, this idea is confirmed that different patterns of travel mode may be directed towards various methods for effective transport plans.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا پورمحمدی |
استاد دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

رسول قربانی |
استاد دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

مهدی عبداللهی |
دانشجوی دکتری دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات