|
مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۱۲، شماره ۳(اولین ویژه نامه کردستان)، صفحات ۳۱-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
امر مسلط و سیاست مقاومت: برساخت گفتمانی هویت اجتماعی در کشاکش متون نهادی و تجربه زیسته (مطالعهای درباب جوانان شهر سنندج) |
|
چکیده فارسی مقاله |
در پژوهش حاضر، نحوه مواجهه جوانان با گفتمان هویتی حاکم و شیوههای مقاومت، مذاکره یا موافقت آنان با این گفتمان، درعین دسترسی به گفتمانهای دیگر، مطالعه میشود. بهاینمنظور، از حوزههای نظری مرتبط با مطالعات فرهنگی و برساختگرایی در چارچوب نظریه تحلیل گفتمان استفاده شده است. چارچوب نظری پژوهش از ترکیب نظری رویکرد لکلائو و موفه درباب سلطه و گفتمان و الگوی رمزگذاری و رمزگشایی استوارت هال بهدست آمده است. در این پژوهش، از روششناسی تحلیل گفتمان استفاده شده است. در ابتدا، با نفر از جوانان شهر سنندج مصاحبه عمیق و نیمهساختیافته بهعمل آمد. سپس، متون فراهمآمده از مصاحبه درمقایسهبا متون گفتمان هویت رسمی، که درقالب «منشور تربیتی نسل جوان» بازنمایی شده است، قرار گرفت و پیوندها و منازعههای گفتمانی آنها تحلیل شد. مطابق یافتههای تحقیق، عرصه نظم هویتی جوانان کانون منازعه و رقابت فرادستیِ گفتمانهای متنوعی است که هرکدام برطبق موقعیت گفتمانی خود برای فراخوانی جوانان و برساخت هویت آنها میکوشند. دراینمیان، گفتمانهای مخالف و معارض گفتمان هویتی مسلط (اصولگرایی در چارچوب انقلاب اسلامی)، بیشترین حضور و تأثیر را در تکوین هویت اجتماعی جوانان شهر سنندج در ابعاد سهگانه ملی، قومی و مذهبی داشتهاند. سرانجام اینکه، ناسازگاری الگوی هویتی رسمی با خواستهها و موقعیت جوانان بحران هویت و ناکارآمدی را بهدنبال داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هویت اجتماعی، جوانان، برساخت گفتمانی، سلطه، متون نهادی، مقاومت، |
|
عنوان انگلیسی |
امر مسلط و سیاست مقاومت: برساخت گفتمانی هویت اجتماعی در کشاکش متون نهادی و تجربة زیسته (مطالعهای درباب جوانان شهر سنندج) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
در پژوهش حاضر، نحوة مواجهة جوانان با گفتمان هویتی حاکم و شیوههای مقاومت، مذاکره یا موافقت آنان با این گفتمان، درعین دسترسی به گفتمانهای دیگر، مطالعه میشود. بهاینمنظور، از حوزههای نظری مرتبط با مطالعات فرهنگی و برساختگرایی در چارچوب نظریة تحلیل گفتمان استفاده شده است. چارچوب نظری پژوهش از ترکیب نظری رویکرد لکلائو و موفه درباب سلطه و گفتمان و الگوی رمزگذاری و رمزگشایی استوارت هال بهدست آمده است. در این پژوهش، از روششناسی تحلیل گفتمان استفاده شده است. در ابتدا، با نفر از جوانان شهر سنندج مصاحبة عمیق و نیمهساختیافته بهعمل آمد. سپس، متون فراهمآمده از مصاحبه درمقایسهبا متون گفتمان هویت رسمی، که درقالب «منشور تربیتی نسل جوان» بازنمایی شده است، قرار گرفت و پیوندها و منازعههای گفتمانی آنها تحلیل شد. مطابق یافتههای تحقیق، عرصة نظم هویتی جوانان کانون منازعه و رقابت فرادستیِ گفتمانهای متنوعی است که هرکدام برطبق موقعیت گفتمانی خود برای فراخوانی جوانان و برساخت هویت آنها میکوشند. دراینمیان، گفتمانهای مخالف و معارض گفتمان هویتی مسلط (اصولگرایی در چارچوب انقلاب اسلامی)، بیشترین حضور و تأثیر را در تکوین هویت اجتماعی جوانان شهر سنندج در ابعاد سهگانة ملی، قومی و مذهبی داشتهاند. سرانجام اینکه، ناسازگاری الگوی هویتی رسمی با خواستهها و موقعیت جوانان بحران هویت و ناکارآمدی را بهدنبال داشته است. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسعود بیننده | هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
جهانگیر محمودی | کارشناس ارشد دانشگاه کردستان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jss-isa.ir/article_34720_a9bcc1b74692ffdc781ac23a6d60c3d8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1109/article-1109-1335604.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|