|
حقوق اداری، جلد ۶، شماره ۱۷، صفحات ۱۰۳-۱۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش نظام اداری در ارتقای نظام پاسخگویی (مورد مطالعه: ادارات کل استان تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حقوق اداری (بوروکراسی) و میزان پاسخگویی سازمانهای دولتی صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو مطالعات همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد میباشد که از پرسشنامه دوبرین برای سنجش بوروکراتمداری و از پرسشنامه بونز برای سنجش میزان پاسخگویی استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرانباخ مورد ارزیابی و تأیید مجدد قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان رسمی ادارات کل استان تهران است که حجم نمونه آماری براساس فرمول کوکران 294 نفر محاسبه و با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدهاند. با توجه نتایج آزمونهای کلوموگروف- اسمیرونف و شایپرو- ولیک، توزیع دادهها بدست آمده از پرسشنامهها، غیرنرمال میباشد. به همین دلیل برای سنجش میزان همبستگی بین متغیرهای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج آزمون اسپپرمن نشان میدهد همبستگی مستقیم، قوی و مثبت بین مؤلفههای بوروکراسی (سلسلهمراتب سازمانی، نظام قوانین و مقررات، تخصصگرایی و شایستهسالاری) با میزان پاسخگویی کارکنان وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
غلامحسین مسعود |
محمدکاظم عمادزاده |
احمدرضا شکرچی زاده |
الهه صبحی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-117&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/779/article-779-1287169.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|