حقوق اداری، جلد ۶، شماره ۱۷، صفحات ۱۰۳-۱۲۹

عنوان فارسی نقش نظام اداری در ارتقای نظام پاسخگویی (مورد مطالعه: ادارات کل استان تهران)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حقوق اداری (بوروکراسی) و میزان پاسخگویی سازمان‌های دولتی صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو مطالعات همبستگی است. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش‌نامه­های استاندارد می­باشد که از پرسش‌نامه دوبرین برای سنجش بوروکرات­مداری و از پرسش‌نامه بونز برای سنجش میزان پاسخگویی استفاده شده است. پایایی پرسش‌نامه­ها از طریق ضریب آلفای کرانباخ مورد ارزیابی و تأیید مجدد قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان رسمی ادارات کل استان تهران است که حجم نمونه آماری براساس فرمول کوکران 294 نفر محاسبه و با روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شده­اند. با توجه نتایج آزمون‌های کلوموگروف- اسمیرونف و شایپرو- ولیک، توزیع داده­ها بدست آمده از پرسش‌نامه­ها، غیرنرمال می­باشد. به همین دلیل برای سنجش میزان همبستگی بین متغیرهای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج آزمون اسپپرمن نشان می­دهد همبستگی مستقیم، قوی و مثبت بین مؤلفه­های بوروکراسی (سلسله­مراتب سازمانی، نظام قوانین و مقررات، تخصص­گرایی و شایسته­سالاری) با میزان پاسخگویی کارکنان وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامحسین مسعود |


محمدکاظم عمادزاده |


احمدرضا شکرچی زاده |


الهه صبحی |



نشانی اینترنتی http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-117&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/779/article-779-1287169.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات