این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۳۶

عنوان فارسی تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه و کاربرد صحیح گرامر
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر در مورد نقش رویکرد «تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه» در یادگیری دانش گرامری (زمان حال و استمراری) و توانایی استفاده از این دانش در بافت نوشتاری زبان می‌باشد. در این راستا، سه گروه آزمایشی در معرض سه شیوه متفاوت قرار گرفتند. در به کارگیری روش «تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه» توجه به فرم، معنی و کاربرد نکات گرامری توام با توجه بر توانایی‌ها و علایق یادگیرنده صورت گرفت. در روش «تمرکز بر فرم» توجه به فرم، معنی و کاربرد به تنهایی، بدون در نظر گرفتن توانایی‌ها و علایق یادگیرنده به کار گرفته شد. در روش «تمرکز بر معنی» تأکید بر معنی صورت گرفت و از تکنیک‌های تمرکز بر فرم در جلب نظر یادگیرنده بر فرم‌های مورد نظر استفاده نشد. در گروه شاهد از روش «تمرکز بر فرم‌ها» که همان روش سنتی تدریس صریح گرامر است استفاده شد. در یک مطالعه شبه تجربی که شامل 218 زبان آموز دانشگاهی می باشد نتایج تحقیق بر اساس دو نوع تست مستقیم و غیر مستقیم نشان داد که تفاوت معنی داری در بین گروهها از نظر کسب دانش گرامری (بر اساس تست غیر مستقیم چهارجوابی) وجود ندارد اما از نظر توانایی استفاده از دانش گرامری در بافت نوشتاری زبان (بر اساس تست مستقیم نوشتاری) فرق معنی داری بین گروه «تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه» و گروههای دیگر وجود دارد. نتایج حاصله نشانگر این است که جهت ایجاد توانایی در زبان آموز برای کاربرد صحیح گرامر در بافت نوشتاری زبان، در نظر گرفتن بصیرت حاصله از هوش چندگانه در کنار تمرکز بر فرم بسیار مهم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Multiple Intelligence-based Focus on Form and Iranian EFL Learners' Accurate Use of Grammar
چکیده انگلیسی مقاله This study examined the effect of Multiple Intelligence-based Focus on Form on enabling EFL learners to develop both the grammatical knowledge of the target structures (simple present and present progressive) and the ability to use it in written language context. Three different treatments were employed in three experimental groups: Multiple Intelligence-based Focus on Form (MI-FoF) focused on form, meaning, and use, along with learners' strengths and interests in language learning Focus on Form (FoF) focused on form, meaning, and use Focus on Meaning (FoM) focused on meaning. The control group, Focus on FormS (Fs), focused on explicit grammar instruction. In an intact group design, involving 218 university students, the outcome of the study, based on both direct (multiple choice questions) and indirect (free composition) types of tests, indicated that the performance of the participants didn’t differ significantly in the four groups in the indirect type of test but the performance of the MI-FoF differed significantly from the other groups in the direct type of test. This result can be attributed to the integration of MI into FoF, which enabled learners to engage in meaningful tasks actively, which, in turn, suggests that insights provided by MI can be very decisive in implementing FoF. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز سعیدی | mahnaz saeidi
islamic azad university, tabriz branch, tabriz
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)


نشانی اینترنتی http://ijla.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات