|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط بین شاخص ساختار-ترافیک و عملکرد روسازی جادههای روستایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
ساختار لایهای جادههای روستایی تحت ترافیک سنگین به دلیل رعایت همزمان مسائل اقتصادی و فنی دارای اهمیت خاصی است. در این تحقیق با بررسی مطالعه موردی یک جاده روستایی، مدلهای مختلف لایهای یک جاده تحت عبور ترافیک تریلرهای کشاورزی بررسی شده است. برای شناسایی کردن مدل-های مختلف جاده از شاخص ساختار-ترافیک (STI ) استفاده شده است. مدلهای مختلف جاده برای خرابی خستگی و شیارشدگی به صورت جداگانه در اثر عبور تریلر بحرانی بررسی شده است. با مدلسازی بارگذاری تریلر بحرانی بر مدلهای مختلف جاده مشخص شد که با دقت قابل قبولی، رابطه بین شاخص STI و خرابیهای خستگی و شیارشدگی یک رابطه نمایی است.در مقایل این رابطه برای خرابی شیارشدگی به صورت مستقیم با ثابت تغییرات 31/135 است که این موضوع نشاندهنده تاثیرپذیری بیشتر خرابی شیارشدگی نسبت به خرابی خستگی در برابر تغییرات شاخص STI است. همچنین در این تحقیق سعی شده است به کارایی لایههای مختلف روسازی در کاهش پارامترهای خرابی شیارشدگی و خستگی پرداخته شود که مهمترین آن، تاثیر قابل ملاحظه لایه آسفالت سرد در کاهش خرابی شیارشدگی است به طوری که حتی لایه آسفالت سرد از مجموع دو لایه اساس و زیراساس، در کاهش پارامتر خرابی شیارشدگی موثرتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The correlation between the structure-traffic index and pavement performance in the rural roads |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Layer structure of rural roads under heavy traffic has essential importance because of simultaneous observing of economic and technical issues. In this study with investigating a case study of a rural road, different structure models of layers a road under traffic Agricultural trailers have been investigated. To identify different models of the road of structure-traffic index (STI) is used. At first, it is specified that 12 wheels trailers with tridem axle have more destructive effect on the pavement relation to 18 wheels trailers with tandem axle, by the modeling of finite element software ABAQUS; and the Scania G400 placed for the base calculation as a critical trailer. Then different road models is investigated separate for fatigue and rutting distress under crossing of critical trailer. The modeling critical trailer load on the different road models show that there is a Exponential relationship between STI index and fatigue and rutting distress with acceptable accuracy. This relationship is indirect for the fatigue distress with changes constant equal to 13.76. In contrast, this relationship is direct for the rutting distress with changes constant equal to 135.31 that show rutting has more influence of STI index changes relation to fatigue. Also in this study, it is tried to investigate different layer efficiency of pavement in reducing agents related with rutting and fatigue damage that the most important matter is remarkable effect cold asphalt on the rutting reducing so that even cold asphalt layer is more effective to reduce rutting distress parameter relation to sub base and base layers with together. Layer structure of rural roads under heavy traffic has essential importance because of simultaneous observing of economic and technical issues. In this study with investigating a case study of a rural road, different structure models of layers a road under traffic Agricultural trailers have been investigated. To identify different models of the road of structure-traffic index (STI) is used. At first, it is specified that 12 wheels trailers with tridem axle have more destructive effect on the pavement relation to 18 wheels trailers with tandem axle, by the modeling of finite element software ABAQUS; and the Scania G400 placed for the base calculation as a critical trailer. Then different road models is investigated separate for fatigue and rutting distress under crossing of critical trailer. The modeling critical trailer load on the different road models show that there is a Exponential relationship between STI index and fatigue and rutting distress with acceptable accuracy. This relationship is indirect for the fatigue distress with changes constant equal to 13.76. In contrast, this relationship is direct for the rutting distress with changes constant equal to 135.31 that show rutting has more influence of STI index changes relation to fatigue. Also in this study, it is tried to investigate different layer efficiency of pavement in reducing agents related with rutting and fatigue damage that the most important matter is remarkable effect cold asphalt on the rutting reducing so that even cold asphalt layer is more effective to reduce rutting distress parameter relation to sub base and base layers with together. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدمهدی خبیری | MohammadMehdi Khabiri Assistance Professor/Civil Engineering Department,Yazd University عضوهیئت علمی/گروه مهندسی عمران/دانشکده فنی ومهندسی/دانشگاه یزد
هادی وطن میدانشاهی | دانشگاه یزد
محمد محمدکریمی | دانشگاه صنعتی شریف
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-16-23178-1&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|