این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 شهریور 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱
عنوان فارسی
تأثیر آموزش کوتاه مدت سواد اطلاعاتی بر مهارتهای اطلاعیابی اعضای هیئت علمی مبتنی بر الگوی شنتون و هایگیبسون
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نیاز به اطلاعات و یادگیری باعث پرداختن به مهارت اطلاعیابی و سواد اطلاعاتی شده است. این دو حوزه با هم مرتبط هستند. تحقیق در مورد مهارتهای اطلاعیابی لزوم آموزش سواد اطلاعاتی را میرساند و سواد اطلاعاتی زیربنای مهارتهای اطلاعیابی مؤثر است. هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی کوتاه مدت بر مهارتهای اطلاعیابی اعضای هیئت علمی در مراکز آموزشی و تحقیقاتی مبتنی بر الگوی شنتون و هایگیبسون است. روش: روش پژوهش در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. نمونه آماری پژوهش حاضر متشکل از 81 نفر عضو هیئت علمی از دو مرکز آموزشی و تحقیقاتی بود که 47 نفر در گروه آزمایش و 34 نفر در گروه گواه قرار داشتند. نمونهگیری اعضای گروه آزمایش و گواه با استفاده از انتخاب همگن از نظر متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، سن، گروه آموزشی و مرتبه علمی و محل دریافت آخرین مدرک تحصیلی) انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای اطلاعیابی دانشگاه کامنیوس با اصلاحات و تغییرات برای پیشآزمون و پسآزمون بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از نظر متخصصان و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای شناسایی مؤلفههای مهارتهای اطلاعیابی از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای تیمستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش سواد اطلاعاتی کوتاه مدت بر مهارتهای اطلاعیابی اعضای هیئت علمی تأثیر مثبت دارد که با توجه به ضریب اِتا در تحلیل کوواریانس، مقدار این تأثیر 58 درصد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The impact of short term information literacy training on information seeking abilities of faculty members based on Shenton and Hay-Gibson model
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Information seeking behavior and information literacy fields derive from the need for information and learning. These fields are interconnected: on one hand, research on information seeking behavior reveals the necessity of information literacy; on the other hand, information literacy is the basis of effective information seeking behavior. Current research aims at investigating the impact of short term information literacy training on information seeking abilities based on Shenton and Hay-Gibson model. Methodology: this research is quasi-experimental and falls in pretest-posttest control group design. The sample size is 81 faculties of tow training and research centers, of which 47 were in experimental group and 34 were in control group. Both experimental and control groups were homogenous in term of some variables including gender, age, university degree, and university of last degree. The Comenius University questionnaire on information seeking abilities with some justifications was used to collect date in both pretests and posttests. Cronbach's alpha test and expert survey proved the reliability and validity of the questionnaire, respectively. Furthermore, Exploratory Factor Analysis was used for identification of information seeking abilities principal components. Finally, independent t-test and analysis of covariance was used for data analysis. Findings: The result showed that Information literacy training has a positive impact on the information seeking abilities of faculty members. Result: information literacy training has potential of improving information seeking abilities of faculties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود حاصلی |
دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات