صنعت لاستیک، جلد ۲۳، شماره ۹۱، صفحات ۵۹-۶۷

عنوان فارسی نوفه‌ی تایر و نوفه‌ی خودرو؛ ضرورت، استانداردها و روش‌های اندازه‌گیری در میدان آزمون
چکیده فارسی مقاله نوفه‌ی ترافیک شایع‌ترین مشکل زیست‌محیطی سالیان اخیر در اتحادیه‌ی اروپا است. در سرعت‌های پایین نوفه‌ی واحد قدرت و در سرعت‌های متوسط و بالا نوفه‌ی تایر/جاده، نوفه‌ی غالب خودرو است. با رشد صنعت و ترافیک، اهمیت موضوع‌های زیست‌محیطی و جنبه‌ی اقتصادی موضوع نوفه، پیش‌بینی می‌شود نوفه‌ی تایر/جاده، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی ‌جهان در دهه‌ی 2020 میلادی شود.‌ بر اساس مطالعه‌های پژوهشگاه TNO در هلند، منافع کاهش نوفه‌ی تایر (در حوزه‌ی سلامت، رفاه و ذخیره‌ی منابع مالی‌) 30 برابر بیشتر از هزینه‌های آن است؛ بنابراین تدوین و اِعمال محدودیت‌های اجباری بر نوفه‌ی تایر/جاده و خودرو توسط سازمان‌های بین‌المللی آغازشده است. محدودیت‌های نوفه‌ی خودروها بسته به کلاس خودرو، مقداری در بازه‌ی dBA است. استانداردهای اروپاییِ نوفه‌ی تایر/جاده در قالب آیین‌نامه‌ی ECE/Regulation 117 منتشرشده است. در این قانون، روش "موتور خاموش" برای اندازه‌گیری نوفه‌ی تایر/جاده، تشریح و رعایت محدودیت‌های گام دوم آن (Dba برای تایرهای C1)، از سال 2012 میلادی اجباری شده است. اِعمال محدودیت‌های سخت‌تر توسط UNEC در سال‌های 2020 و 2030 میلادی قابل پیش‌بینی است. درنتیجه می‌توان گفت تایرسازان و خودروسازان داخلی، برای پیشرو ماندن در عرصه‌ی رقابتی تولید، باید توسعه درزمینه‌ی نوفه را جزو اولویت‌های اساسی خود قرار دهند.لازمه‌ی توسعه درزمینه‌ی نوفه‌ی ترافیک، تدوین استانداردهای جامع و داشتن امکانات اندازه‌گیری است. در ایران استاندارد نوفه‌ی خودرو INSO 4243، تدوین و در آن روش اندازه‌گیری و محدوده‌ی مجاز صدای خودرو، در حالت‌های “سرعت ثابت”، “شتاب ثابت” و “سکون” تشریح شده است؛ اما هنوز استاندارد پُراهمیت نوفه‌ی تایر/جاده تدوین‌نشده است. گروه صنعتی بارز با احداث میدان آزمون و تهیه‌ی تجهیزات دقیق اندازه‌گیری نوفه‌ی تایر و خودرو، انجام آزمون‌های استاندارد نوفه را در کشور امکان‌پذیر ساخته است. بارز با فراهم آوردن بیش از 95 درصد شرایط استاندارد آزمون نوفه‌ی تایر/جاده، در آستانه‌ی تبدیل‌شدن به یک آزمایشگاه مرجع بین‌المللی‌ست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی ایران‌نژاد پاریزی |
تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده‌ی مهندسی مکانیک

عبدالرضا اوحدی همدانی |
تهران، خیابان حافظ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده‌ی مهندسی مکانیک، آزمایشگاه تحقیقاتی آکوستیک


نشانی اینترنتی http://www.iranrubbermag.ir/article_81907_195a2133da634f3646807935dcac0282.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات