این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۵۱-۵۱
عنوان فارسی
P۲۷: Explanation of Vulnerability to Somatization and Anxiety Based on Attachment Styles
چکیده فارسی مقاله
لطفاً به لینک انگلیسی مراجعه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
P27: Explanation of Vulnerability to Somatization and Anxiety Based on Attachment Styles
چکیده انگلیسی مقاله
Several factors may make children vulnerable to psychological problems. Attachment style can be considered as a risk factor for later psychological pathology. The main purpose of this study was to explain vulnerability to somatization and anxiety based on attachment styles in university students in Tehran. The research method was descriptive- correlation. The statistical population comprised of all students at mixed-state universities in Tehran, that by using random multiple cluster sampling method, 384 male and female students were selected and completed the adult attachment inventory (AAI) and the symptom checklist-90-revised (SCL-90-R). Findings were analyzed by using SPSS statistical software, Pearson correlation coefficients and simultaneous regression analysis. Analysis of the data revealed that secure attachment style with vulnerability to anxiety and somatization has negative significant correlation and avoidant and ambivalent attachment styles have positive significant correlation. The results revealed that secure and insecure internal working models that constructed in frame of mother-infant relationship can play a determining role in genesis and perpetuation of psychological vulnerabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Somatization, Anxiety, Attachment Styles
نویسندگان مقاله
شیما پژوهی نیا | shima pajuhinia
psychology department, education and psychology faculty, allameh tabatabaei university, tehran, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
رضا فرجی | reza faraji
psychology department, education and psychology faculty, payam-e noor university, tehran, iran.
نشانی اینترنتی
http://www.shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-80&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات