این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۶-۵۹

عنوان فارسی بازاریابی عصبی: رویکردهای شناختی در خصوص رفتار مصرف کننده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بازاریابی عصبی یک علم میان رشته‏ای است که به سرعت در تحقیقات شناخت مصرف کننده در سراسر جهان در حال ظهور می‏باشد. به علاوه رشته‏ای خلاقانه در تحقیقات بازاریابی به حساب می‏آید که مدل بازاریابی سنتی را به منظور بهبود درک فرایند مربوط به رفتار خرید به چالش می‏کشاند. بازاریابی عصبی روشی است که به بررسی فرایند تصمیم گیری مشتری جهت خرید می‏پردازد. بر‌اساس مفهوم بازاریابی در خصوص این فرایند، تصمیم ‌گیری‌های خرید مشتری به عنوان یک رویکرد دو سیستمی مطرح می‏شود. سیستم 1 فرایندی اتوماتیک و سریع می‌باشد و در مقابل، تصمیمات اتخاذ شده توسط سیستم 2 تعمدی، با استدلال آگاهانه و آهسته صورت می‎گیرند. در مبحث شناخت رفتار مصرف کننده، این فرایندها به طور ‌دایم تصمیمات خرید را هدایت می‌کنند. علاوه بر این بازاریابی عصبی ترکیبی از حداقل سه رشتۀ علوم پایه‌ شامل علوم اعصاب، علم اقتصاد رفتاری و روانشناسی اجتماعی می‏باشد. هدف از نگارش این مقالۀ مروری، بررسی جنبه‏های مختلفی از علوم اعصاب بود که در بازاریابی عصبی مورد استفاده قرار می‏گیرند. سیگنال‏های بدن و مغز انسان در درک منشاء و عملکردهای مقیاس‌های بازاریابی عصبی حائز اهمیت می‏باشند. مقیاس‏های متساطع از بدن شامل حالات چهره، حرکات چشم، پلک زدن، بازتاب یکه خوردن، پاسخ‏های رفتاری، فعالیت‏های الکترودرمال، ضربان قلب، فشار خون، اتساع مردمک و تنفس می‌باشند. سیگنال‏های مغز انسان توسط میزان اکسیژن رسانی خون، انتشار پوزیترون، میدان‏های الکتریکی و میدان‏های مغناطیسی مورد بررسی قرار می‌گیرند. نتیجه گیری: درک عملکردهای اولیۀ مغز انسان در بررسی رفتارهای خرید مصرف کننده بسیار ضروری می‏باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی، علوم اعصاب، تصمیم گیری، مغز، تصویربرداری عصبی

عنوان انگلیسی Neuromarketing: The Cognitive Approaches to Consumer Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Neuromarketing is an interdisciplinary field that is rapidly emerging in the world of consumer cognition research. Furthermore, it is an innovative field of marketing research which challenges the classic marketing model to improve our understanding of the processes associated with purchasing behavior. Neuromarketing is investigating the manner that consumers make the decision to purchase. Based on the neuromarketing concept of decision processing, consumer buying decisions rely on bi-systemic approaches. System 1 is based on fast automatic operations in contrast, decisions driven by System 2 are deliberate, conscious reasoning, and slow. In cognition of the consumer behavior, these processes guide everyday purchasing decisions. Furthermore, neuromarketing is built on the top of at least three basic science fields, including neuroscience, behavioral economics, and social psychology. The aim of this review was to investigate the different aspects of neuroscience involved in neuromarketing. The signals from the human body and brain are important for understanding the origins and operations of neuromarketing measures. Body measures are contained the facial expressions, eye movements, eye blink, startle reflex, behavioral responses, electrodermal activity, heart rate, blood pressure, pupil dilation, and respiration. The human brain signals are captured by the blood oxygenation, positron emissions, electrical fields, and magnetic fields. Conclusion: Understanding the basic functions of human brain is crucial in investigation of consumers’ purchasing behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا بیان | leyla bayan
a. shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran. b. faculty of management and accounting, qazvin branch, islamic azad.
الف. مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران. ب. دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

فاطمه علی پور | fatemeh alipour
shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran.
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

پیرحسین کولیوند | pirhossein kolivand
a. shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran. b. public administration department, higher education center, payame noor university, tehran, iran.
الف. مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران. ب. گروه مدیریت دولتی، مرکز آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

سمانه سادات دستغیب | samaneh sadat dastgheib
shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran.
مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)


نشانی اینترنتی http://www.shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-238&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحقیقات پایه در علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات