این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۷۱-۸۰

عنوان فارسی اثر آموزش مدیریت استرس به شیوۀ درمان شناختی -رفتاری بر سازگاری زناشویی در همسران جانبازان جنگ تحمیلی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از این مطالعه، بررسی اثر آموزش مدیریت استرس شناختی -رفتاری بر سازگاری زناشویی همسران جانبازان جنگ مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود. از آنجایی‌که اختلال استرس پس از سانحه به‌عنوان یک موضوع پر استرس در همسران جانبازان شناخته شده است؛ بنابراین می‌تواند سازگاری دو طرفه آنها را کاهش دهد. مواد و روش‌ها: گروه آزمایش شامل 12 همسر انتخاب شده در میان 30 نفر پس از آموزش بود و 12 همسر به‌صورت تصادفی به‌عنوان یک گروه کنترل انتخاب شدند. برنامه آموزش عبارت از 10 قسمت‌ 90 دقیقه‌ای است. پرسشنامۀ سازگاری دو طرفۀ مورد استفاده، اسپانیر بود. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که تفاوت‌های معنی‌داری بین نتایج پیش از آزمون، پس از آزمون و پیگیری آزمایش در گروه آزمایش وجود دارد. علاوه‏بر‏این تفاوت‌های معنی‌دار بین نتایج پیگیری پس از آزمون در گروه‌های آزمایش و کنترل مشاهده شدند اما تفاوت معنی‌داری در نمرات پیش‌آزمون مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: سازگاری زناشویی می‌تواند توسط آموزش مدیریت استرس شناختی –رفتاری در همسران جانبازان جنگ مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه افزایش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، جانبازان، اختلالات استرس پس از سانحه

عنوان انگلیسی Effect of Stress Management Training with Cognitive-Behavioral Therapy on Marital Adjustment in the Wives of War Veterans Suffering from Post-Traumatic Stress Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to investigate the efficacy of cognitive behavioral stress management training on marital adjustment in the wives of the war veterans suffering from posttraumatic stress disorder (PTSD). PTSD is known as a stressful issue in veterans’ wives; thus, it can decrease their dyadic adjustment. Materials and Methods: Experimental group included 12 wives who were selected among 30 after training and 12 wives were selected randomly as a control group. Training program included ten 90-minute sessions. The dyadic adjustment questionnaire was Spanier. Results: The results showed that there were significant differences between experimental pretest, posttest, and follow up data in experimental group. Furthermore, significant differences were observed between posttest follow up results in experimental and control groups but there were no significant difference in pretest scores. Conclusion: Marital adjustment can be enhanced by cognitive behavioral stress management training in the wives of the war veterans suffering from PTSD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Veterans, Stress Disorders, Post-Traumatic

نویسندگان مقاله سید ابوالقاسم مهری نژاد | abolghasem mehrinejad
department of psychology, faculty of psychology and education, alzahra university, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا س ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

مرضیه مکرمی | marziye mokarrami
department of psychology, islamic azad university of alborz, karaj, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

زهره استوار | zohre ostovar
department of psychology, islamic azad university of alborz, karaj, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://www.shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-540&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات