این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۸، صفحات ۴۰۳-۴۲۶

عنوان فارسی بررسی تطبیقی تفکر انتقادی در دانشگاه کاشان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف محققان این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای تفکر انتقادی در میان دانشجویان رشته‌های مختلف، تبیین عملکرد دانشجویان علوم انسانی در این حوزه و شناسایی و مستندسازی مهم‌ترین کمبودهای موجود بود. روش: جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانشجویان 96-1395 دانشگاه کاشان (6320 نفر) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم تعداد 365 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و آزمون مهارتهای تفکر انتقادی در شرایط یکسان روی آنها اجرا شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) است که مهارتهای یاد شده را در قالب پنج مهارت تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی، سنجش می‌کند. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون چندمتغیّرۀ همزمان، تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل واریانس یکراهه، آزمون شاپیرو-ویلک و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: عملکرد دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در حوزۀ تفکر انتقادی در مقایسه با دانشجویان رشته‌های مهندسی، علوم پایه و هنر، به طور معناداری پایین‌تر است. همچنین در عملکرد دانشجویان بر حسب سال ورود(دانشجویان سالهای بالا و پایین) در زمینۀ تفکر انتقادی تفاوت چندانی وجود ندارد. نتیجه‌گیری: اصولاً برنامه‌های درسی دانشگاهی نتوانسته‌اند‌ تأثیر چندانی در افزایش سطح تفکر انتقادی دانشجویان داشته باشند. بنابر این، ضرورت توجه جدّی و عمیق نسبت به آموزش تفکر انتقادی در رشته‌های علوم انسانی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of Critical Thinking in University of Kashan
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: With regard to the role and position of critical thinking as one of the most significant objectives and orientations of higher education, the present paper has been an attempt to investigate and assess critical thinking skills among students of humanities in order to not only provide authentic and reliable evidences but also prepare the ground for dealing with problems and improving the current situation. Method: The target population of this study is all the students studying in the university of Kashan in the academic year of 1392-93 (N=6320). The sample of the study was drawn using a proportional stratified random sampling procedure and 365 participants were selected and they were asked to answer the questionnaire administered to them in similar conditions. The instrument of data collection was the California Critical Thinking Skills Test (Form B) which assesses the aforementioned skill on five scales: analysis and interpretation, evaluation, inference, deductive reasoning, and inductive reasoning. Results:  The results and findings of the study clearly revealed that the scores of the students' of humanities in critical thinking were significantly lower than that of the students studying in the fields of engineering, pure sciences, and art. Additionally, no significant differences were found between the students with respect to their year of entrance to university. Conclusion: This finding indicates that the universities' curriculum were unable to affect the students' level of critical thinking skills in a positive way.  Taken together, the findings of the study mark the importance of serious and full attention to the instruction of critical thinking skills in the fields of humanities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد امینی |
دکتری تخصصی برنامه‌ریزی درسی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه کاشان (نویسنده مسئول)/ نشانی: کاشان کیلومتر 6 بلوار قطب راوندی، دانشگاه کاشان / نمابر: 03155919/ Email: amini@kashanu.ac.ir.

احمد مدنی |
دکتری تخصصی برنامه‌ریزی درسی، استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه کاشان.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_580_1be56dbb7776a7bc67a6bdd5720c6f98.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-1143925.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات