این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۸، صفحات ۳۶۵-۳۸۰

عنوان فارسی پیش‌بینی افسردگی مبتنی بر نگرش مذهبی و بهوشیاری زمینه‌ای در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: تحقیقات نشان داده است که برخی از دانشجویان مبتلا به نشانه‌های افسردگی‌اند. بر این اساس، شناخت تعیین‌گرهای افسردگی دانشجویی اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، پیش‌بینی افسردگی مبتنی بر نگرش مذهبی و بهوشیاری زمینه‌ای در دانشجویان بود. روش‌: در یک تحقیق توصیفی- همبستگی و مقطعی، 178 دانشجوی دانشگاه تبریز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی در تحقیق شرکت کردند. پرسشنامۀ پنج وجهی بهوشیاری زمینه‌ای، پرسشنامۀ نگرش‌سنج مذهب و پرسشنامۀ افسردگی بک(ویرایش دوم)، برای سنجش متغیّرهای ملاک و پیش‌بین به کار گرفته شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: از بین مؤلفه‌های بهوشیاری زمینه‌ای، تنها مؤلفۀ توصیف(30/0-=β) قادر به پیش‌بینی افسردگی بود. همچنین، متغیّر نگرش مذهبی(28/0-=β) به شکل منفی و معکوس قادر به پیش‌بینی افسردگی است. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که توصیف احساسات، افکار و رفتار و نگرش مذهبی، تعیین‌گره های مهم افسردگی دانشجویان‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، نگرش مذهبی، بهوشیاری زمینه‌ای، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Prediction of Depression Based on Religious Attitude and Dispositional Mindfulness in Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:Researches has shown that most students have symptoms of depression. On this basis, recognizing the determinants of depression is of great importance. Therefore, the purpose of this study is to predict depression based on religious attitude and underlying bias in students. Method: In a descriptive and cross-sectional study, 178 students of Tabriz University were selected by available sampling method and participated in the study taking into account ethical considerations. FFMQ, Golriz and Baraheni Religious Attitude Questionnaire and Beck Depression Inventory were used to measure the creteria and predictive variables. Pearson correlation coefficient and multiple regression were used to analyze the data. Results: The findings showed that only the component of descriptive (β=-0.30) among the mindfulness components was able to predict depression. Also, the religious attitude variable (β= -0.28) is negative and inversely predictive of depression. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the description of feelings, thoughts and behavior and religious attitude are important determinants of depression in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رسول حشمتی |
دکتری روان‌شناسی سلامت، استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران.

عیسی جعفری |
دکتری روان‌شناسی، دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول)/ نشانی: اردبیل، خیابان دانشگاه، دانشگاه پیام نور، مرکز اردبیل/ نمابر: 33522913-045/ Email: esa_jafary@yahoo.com

تامارا گلزار |
کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی مؤسسه آموزش عالی میزان تبریز.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_578_d5cacbf8db41b0aa72f9a72b64415424.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-1143923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات