این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۸-۱۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر شاخص‌های توانمندی بیماران مبتلا به پرفشاری خون
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پرفشاری خون یکی از بیماری‌های شایع، مزمن و رو به افزایش در سراسر جهان است که مانند دیگر بیماری‌های مزمن سبب کاهش شاخص‌های توانمندی (تهدید درک شده، خودکارآمدی و عزت نفس) می‌گردد. از آنجایی که خانواده تأثیر انکار ناپذیری بر ارتقای شاخص‌های توانمندی دارد از این سو این مطالعه با هدف تعیین تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر شاخص‌های توانمندی بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام گردید. روش کار: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای نیمه تجربی در سال 1392 بر روی 67 بیمار مبتلا به پر فشاری خون اولیه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی –درمانی شهر قاین که بصورت تصادفی در دو گروه آزمون 32 نفره و گروه کنترل 35 نفره قرار گفتند، انجام شد. مداخله در گروه آزمون بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور انجام شد. ابزار مطالعه شامل پرسش نامه‌های محقق ساخته و استاندارد، دموگرافیکی و شاخص‌های توانمندی (تهدید درک شده یا دانش، خودکارآمدی و عزت نفس) بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 با آزمون‌های آماری توصیفی، آزمون تی مستقل، من ویتنی، کای دو، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیکی تفاوت معنی داری دیده نشد (05/0 > P). به ترتیب نمرات عزت نفس، دانش، خودکارآمدی بیماران در گروه آزمون در طی قبل از مداخله و پس از آن از (72/3 ± 50/27 به 16/4 ± 15/29)، (54/12 ± 46/59 به 38/13 ± 80)، (37/5±7/35 به 21/6±38/49) ارتقاء یافت (05/0 > P). ولی در نمرات موارد ذکر شده در گروه کنترل تفاوتی دیده نشد (05/0 < P). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که با استفاده از آموزش بر اساس الگوی توانمندسازی خانوده محور نمرات دانش، عزت نفس و خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در گروه آزمون افزایش یافت این در حالی بود که برای بیماران در گروه کنترل این افزایش دیده نشد بنابراین با نتایج حاصله می‌توان گفت که الگوی توانمدسازی خانواده محور سبب افزایش شاخص‌های توانمندی می‌گردد لذا از این جهت پیشنهاد می‌گردد که پرستاران جهت آموزش به بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر پرفشاری خون به جای آموزش بیمار محور خانوده را درگیر کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Family-centered Empowerment Model on the Indicators of the Ability of Patients with Hypertension
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hypertension is one of the most common diseases, chronic and growing all over the world, like other chronic diseases Hypertension cause decreased capability index (threat perceived self-efficacy and self-esteem). Since the family is the undeniable impact this study were performed with little the effect of family-centered empowerment model on the indicators of the ability of patients with hypertension. Methods: This study, quasi-experimental study on 67 patients with hypertension who referred to health care centers in the city of Qaen who were randomly assigned to two groups intervention and control (32 patients in the intervention group, 35 patients in the control group) was done in 1392. Model-based educational group intervention for family-centered empowerment was done. Data collection tools included demographic questionnaires and self-empowerment index (threat perceived self-efficacy and self-esteem. Data were analyzed by using SPSS 18 and by descriptive statistics, independent t-test, Mann-Whitney, chi-square, paired t-test. Results: Demographic differences between the two groups was not statistically significant (P < 0.05). Self-esteem, knowledge, self-efficacy, patients in the test group (72.3 ± 50.27 to 16.4 ± 15.29), (54.12 ± 46.59 to 38.13 ± 80), (37.5 ± 7.35 to 21.6 ± 38.49) was promoted. But in scores of cases in the control group were similar (P > 0.05). Conclusions: The results suggest that family-centered empowerment model of education based on increased knowledge, self-esteem and self- efficacy. It also recommended that the nurses to educate patients with chronic diseases such as hypertension affect family oriented rather than patient education.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه محلی | Fatemeh Mohalli
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

غلامحسین محمودی‌راد | Gholam Hossein Mahmoudirad
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

فاطمه الحانی | Fatemeh Alhani
Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

زهرا عبادی‌نژاد | Zahra Ebadinejad
University of Medical Sciences, Semnan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران

حسن فروزان‌فر | Hasan Foroozanfar
University of Medical Sciences, Semnan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3726-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات