این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 8 آبان 1404
طب توانبخشی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۲
عنوان فارسی
تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر درمان اعتیاد افراد مراجعه کننده به کلینیک تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های اجتماعی بر پیش آگهی درمان اعتیاد، بود. مواد و روش ها بدین منظور از میان جامعه آماری افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد مراجعه کننده به کلینیک تهران به صورت مورد در دسترس ، 20 نفر که شرایط ورود به این طرح را داشته اند، انتخاب شده و به صورت تصادفی و به طور مساوی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. در این پژوهش آزمایشی، از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. گروه آزمایش در معرض آموزش مهارتهای اجتماعی به مدت 10 جلسه 2 ساعته قرار گرفتند و گروه شاهد در لیست انتظار ماندند. از هر دوگروه، پیش آزمون و پس آزمون بعمل آمد. ابزار به کار رفته در پژوهش عبارت بود از پرسشنامه ACIS، آزمایشات بالینی جهت تعیین عود و لغزش. داده ها به کمک آزمون های آماری t زوجی، t مستقل و آزمون u من ویتنی تحلیل شدند. یافته ها پس از یک ماه پیگیری نتایج حاکی از آن بود که مهارت های ارتباطی و تعاملی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد افزایش معناداری داشته است. در گروه شاهد یک نفر پس از یک ماه دچار لغزش شد ولی هیچ یک از افراد در دو گروه عود نداشتند. بحث و نتیجه گیری با توجه به یافته های موجود می تون از آموزش مهارتهای اجتماعی به عنوان روشی مناسب برای افزایش مهارتهای ارتباطی و تعاملی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determining the efficacy of social skills training in treatment of drug addiction in patients refering to Tehran Clinic
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The purpose of this study is to investigate the effect of group social skill training on drug abuse treatment prognosis. Materials & Methods :To achieve this goal, 20 available subjects residing at Tehran Clinic were selected. These subjects were randomly assigned into two experimental and control groups. The experimental group participated in ten 2-hour sessions and were trained social skills ,and the control group was in the waiting list. Measurement tools consisted of ACIS Questionnaireand laboratory test; Both experimental and control groups were subjected to pre and post tests. Data were analyzed using paired t test, independent t test, Mann-Whitney u test. Results: Results indicated that, the communication and interaction skills in experimental group had improved significantly in comparison with control group, also in the control group of a person suffering from lapse , but none of those two groups relapsed after 1- month follow up. Conclusion: According to our results it can be concluded that social skills training can be used as a suitable tool to increase communication and interaction skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حوا رمضانی |
کارشناسی ارشد کاردرمانی روان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حسن رفیعی |
روانپزشک، استادیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمد رضا خدایی | mohammad reza
روانپزشک، استادیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اشرف کربلایی نوری | karbalaei nouri
دانشجوی دکترای کاردرمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سمانه حسین زاده |
دانشجوی دکترای آمار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100046_1004.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات