این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب توانبخشی، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۳۵-۴۰

عنوان فارسی ارتباط یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت دستکاری درون دست اشیاء با مهارت دست نویسی دانش آموزان پایه اول شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف دست نویسی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که کودکان کسب می کنند و در طی تحصیل به عنوان بخشی از وظایف خود به کار می برند. دانش آموزان برای حفظ ارتباط با فعالیت های مدرسه و به دست آوردن نمره مناسب در امتحانات باید بتوانند سریع و خوانا بنویسند. واضح است که مشکلات دست نویسی می تواند سایر توانمندی های کودک را تحت الشعاع قرار دهد. این کودکان به سختی از عهده تکالیف نوشتاری در دوران ابتدایی بر می آیند که به نوبه خود مانع پیشرفت تحصیلی آنها می شود. دست نویسی غالبا به عنوان بازتاب هوش و توانمندی های کودک تلقی می شود و با وجود محتوای یکسان دست نوشته ها، کودکان بد خط نمرات کمتری از کودکان خوش خط می گیرند. کاردرمانان به طور مداوم کودکانی را که به کاردرمانی جهت درمان اختلالات دست نویسی ارجاع می شوند، ارزیابی می کنند. شناخت عواملِ زیربنایی موثرتر در این مشکل، می تواند در توسعه و پیشرفت ارزیابی ها، مداخلات و برنامه های پیشگیری جهت افزایش بهبودی در مهارت های پایه در کودکانی که مستعد مشکلات در پیشرفت دست نویسی هستند و یا مداخله درمانی برای کودکانی که درگیر این مشکلات هستند، کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و مهارت دستکاری درون دست اشیاء با مهارت دست نویسی دانش آموزان پایه اول شهر تهران است. مواد و روش ها این مطالعه یک پژوهش توصیفی ـ تحلیلی مقطعی بود که بر روی 140 دانش آموز کلاس اول شهر تهران انجام شد. ابزار مورد استفاده شامل آزمون یکپارچگی بینایی ـ حرکتی، چک لیست کیفیت دست نویسی، کورنومتر، NINE HOLE PEG بود که توسط پژوهشگر به روی دانش آموزان پایه اول در مدارس ابتدایی اجرا گردید. پس از جمع آوری داده ها تجزیه و تحلیل آماری به روی آنها انجام شد. یافته ها درنتایج مشاهده گردید که یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و دستکاری درون دستی اشیاء هر دو در توانایی دست نویسی کودکان مؤثر هستند. نمره دختران و پسران در آزمون یکپارچگی بینایی ـ حرکتی تفاوت معنی داری داشت (8/p=٫ 69/2t= -) میانگین نمره دختران در این آزمون بیشتر از میانگین نمره پسران بود، اما نمره دختران و پسران در آزمون دستکاری درون دستی اشیاء (214/p=٫ 243/1Z= -). نمره دختران و پسران در سرعت دست نویسی تفاوت معنی داری نداشت (720/p=٫ 359/0Z= -). بعلاوه نمرات کیفیت دست نویسی دختران و پسران دارای تفاوت معنی داری نبود (312/0p=٫ 011/1Z= -). بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده می توان چنین برداشت نمود که شاید بتوان با ارزیابی مهارت های یکپارچگی بینایی ـ حرکتی و دستکاری درون دستی اشیاء، از راهکارهای دقیق تر جهت پیش گیری و درمان کودکان با مشکلات نوشتاری محض استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relation between in hand manipulation skills,and visual-motor integration skills with hand writing skills of students of grade one of primery schools in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Hand writing is one of the most important abilities that children can gain and use as one part of their duties during their schooling. Students should write fluently and fast to have good connection with school works and gain good grades in exams. It is clear that hand writing problems can influence on children’s other abilities, because this skill is declared often as a reflection of intelligence and although what they write is the same, students with bad hand writing gain lower grades than students with nice hand writing. Recognition of sub base items in this problem will be affective in assessment, intermediation and prevention programs for children who are suffering from this problem. This study is designed to appoint the relation between in hand manipulation skills and visual-motor integration skills with hand writing skills of students of grade one of primary schools in Tehran. Material & Methods: This study was a descriptive-analytic (sectional) investigation. 139 students had been chosen by accident. Instruments which had been used in this study consisted of visual-motor integration test, hand writing quality checklist, chronometer and nine hole PEG test. After data collection, the results were analyzed. Results: The results indicate that visual- motor integration and in hand manipulation skills both are affective in children’s hand writing skills. Grades of girls and boys in visual-motor integration were significantly different. Mean grade of girls in this test was higher than boys, but these variants in hand manipulation skills were not significantly different. Also there was no significant different in handwriting speed and quality between boys and girls. Conclusion: The results indicate that by assessment of visual- motor integration skills and in hand manipulation skills we may be able to find more exact ways to prevent and treat children who are suffering from hand writing problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مینو کلانتری |
1دانشجوی دکترای کاردرمانی. مربی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مینا میراحمدپور | میراحمدپور
2کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

نوید میرزاخانی |
3مربی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

فاطمه هداوند خانی | hadavand khani
4کارشناس کاردرمانی

وحید نجاتی |
5دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100083_1006.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات