این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۱
عنوان فارسی
بررسی تاثیر برنامه توانبخشی عملکردهای بینایی پایه بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه تاکنون نظریات گوناگونی پیرامون علل ایجاد کننده نارساخوانی ارائه شدهاست که در میان آنها اختلالات عملکردهای بینایی از اهمیت چشمگیری برخورداراست. بر همین اساس تمرینات توانبخشی متفاوتی برای برطرف کردن مشکلات بینایی مرتبط توصیه شده است. هدف ازاین مطالعه بررسی تاثیر برنامه توانبخشی عملکردهای بینایی پایه بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان میباشد. مواد و روشها در این مطالعه 20 کودک نارساخوان 11-7 سال به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10نفر) و شاهد (10نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تمرینات توانبخشی بینایی را که شامل تمرینات تقویتی سهولت تطابقی و همچنین نرم افزار برنامه توانبخشی شناختی نجاتی (تمرینات تقویتی کارکردهای بینایی پایه) بود، انجام دادند اما گروه شاهد هیچ گونه تمرینی را دریافت نکردند. عملکرد سهولت تطابق و توانایی خواندن در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله به ترتیب توسط آزمون سهولت تطابق و آزمون ارزیابی توانایی خواندن فارسی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نتایج پژوهش نشان داد که در گروه آزمایش پس از انجام مداخله، افزایش معناداری در نمرات صحت و درک خواندن و کاهش معناداری در نمره خطای خواندن ایجاد شدهاست (0005/0p≤). در صورتی که در گروه شاهد هیچ گونه بهبودی در موارد ذکر شده ایجاد نشد. نتیجه گیری با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که برنامه توانبخشی عملکردهای بینایی پایه باعث بهبود در توانایی خواندن کودکان نارساخوان میشود. بنابراین در مواردی که نارساخوانی مرتبط با مشکلات دستگاه بینایی است، میتوان از تمرینات تقویتی عملکردهای بینایی پایه به عنوان یک روش درمانی موثر بهره جست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of basic visual functions rehabilitation on reading ability of dyslexic children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Many theories have discussed the etiology of dyslexia in which defect in visual performance is the current one. Therefore different rehabilitation exercises are recommended for elimination related visual defect. The purpose of this study is to determine the effectiveness of visual basic functions on improving reading abilities among students with dyslexia. Materials and Methods: In this study, A total of twenty dyslexic children, 7-11 years of age, were randomly allocated into an experimental group (n=10) and a control group (n=10). The experimental group performed training of visual rehabilitation through 10 sessions that consisted of accommodation facility (AF) training as well as Nejati cognitive rehabilitation program software (basic visual functions training). Control group, however, did not receive any treatment. AF and reading ability were assessed respectively by AF test and Assessment of Persian Reading Ability Test in 2 groups before and after intervention. Results: Research findings indicate that after visual rehabilitation intervention, reading accuracy and comprehension scores improved in experimental group, as well as reading error score was reduced in this group (p≤0.0005). Whereas, there was not any improvement in control group. Conclusion: According to the results, it seems that basic visual functions rehabilitation would improve reading ability in dyslexic children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طیبه طهماسبی |
1. کمیته تحقیقات دانشجویی. کارشناس ارشد اپتومتری، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
وحید نجاتی |
2. دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، استادیار گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
محمد قاسمی برومند | ghassemi broumand
3. دکترای تخصصی چشم پزشکی، استاد دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
سید مهدی طباطبایی | seyed mehdi
4. کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100123_1012.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات