این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 10 آبان 1404
طب توانبخشی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۶۸-۷۴
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایتمندی مراجعین به کلینیک های دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف رضایتمندی مفهومی است که امروزه در مراقبت های بهداشتی درمانی اهمیت شایانی یافته است. بررسی رضایت بیماران یکی از مهم ترین عوامل در ارتقا سطح کیفیت ارائه خدمات در کلینیک ها به شمار می رود. هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی رضایتمندی مراجعه کنندگان به کلینیک های دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد. مواد و روش ها مطالعه ی پیش رو به صورت مقطعی طی شش ماه اول سال 1391 در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر روی 200 نفر مراجعه کننده به کلینیک های دانشکده صورت گرفت. اطلاعات از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه بررسی گردید. یافته ها بهصورت کدگذاری شده توسط نرم افزار Spss 18 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها در بررسی حاضر در مجموع %5/83 بیماران مراجعه کننده به دانشکده از خدماتی که برای آن ها انجام شده بود رضایت کامل داشتند، که در کل %3/96 بیماران بیان کردند که در صورت نیاز در آینده، مجدداً به این دانشکده مراجعه می کنند. بیشترین رضایتمندی مربوط به برخورد پرسنل بخش حراست (نگهبانی) و رضایتمندی از سرعت عمل و دقت درمانگران در انجام آزمایشات و کمترین رضایتمندی مربوط به نظافت سرویس بهداشتی کلینیک فیزیوتراپی و مدت زمان انتظار بالا در کلینیک شنوایی شناسی بوده است. نتیجه گیری بر اساس یافته ها میزان رضایتمندی در کلینیک های دانشکده، بر اساس عوامل در نظر گرفته شده متفاوت است. اگرچه رضایت کلی بیماران قابل قبول است، اما با توجه به کمبودها و مشکلاتی که بیماران در پرسشنامه ها ذکر کرده اند و با ارائه آن ها به مدیران گروه و ریاست و معاونین دانشکده، راه حل مناسبی برای کاهش این مشکلات و افزایش رضایتمندی بیماران ارائه داده می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایتمندی بیمار، خدمات توانبخشی، کلینیک،
عنوان انگلیسی
Evaluation of patients' satisfaction referring to the clinics at the School of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, in 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction and Aim: Satisfaction is a very significant concept in health care. Patient satisfaction is one of the most important factors to improve the quality of services in clinics. The aim of the present study was to evaluate the satisfaction of patients who referred to the clinics of the School of Rehabilitation Sciences at Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Materials and Methods: In the present cross-sectional study, 200 patients were randomly selected from those referring to the School of Rehabilitation Sciences at Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, in the first six months of 1391. Data was gathered using interviews and questionnaire administration and SPSS (v. 18) was used for data analysis.. Results: It was found that %83.5 of the patients were satisfied with the clinic's services. Totally, %96.3 of the participants stated that if they require rehabilitation in the future, they would go back to these clinics again. The highest satisfaction was related to the Sentry personnel and speed and accuracy of test the therapists performed. The lower satisfaction was related to the hygiene of physical therapy clinic and long waiting time in the Audiology Clinic. Conclusion: The findings showed that satisfaction of patients differed from one variable to another. Although the overall satisfaction of patients is acceptable, the shortages and problems addressed by the participants in the questionnaire were presented to the administrators of each clinic and the Dean of the School of Rehabilitation Sciences to alleviate these problems and to increase patient satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Patient satisfaction, Rehabilitation, Clinic
نویسندگان مقاله
مژگان محمدزاده |
کارشناس حقوق، تهران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
فرناز فتح اله زاده |
کارشناس ارشد شنوایی شناسی، عضو کادر آموزشی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
خسرو خادمی کلانتری | khademi kalantari
استاد گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سیدمهدی طباطبایی | seyed mehdi
مربی آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مریم رحمتی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100356_1024.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات