مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۱۹

عنوان فارسی بررسی عوامل بازدارنده ارائه طرح های تحقیقات دانشجویی از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شناسایی موانع انجام پژوهش و ارزیابی توانایی دانشجویان در استفاده از خدمات و امکانات پژوهشی دانشگاه از ضروریات ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی است. لذا این پژوهش با هدف تعیین عوامل بازدارنده اجرای طرح‌های تحقیقات دانشجویی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج 1388 انجام گرفته است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش شامل 96 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه حاوی 3 بخش اطلاعات دموگرافیک، موانع شخصی (8 سوال) و موانع سازمانی (17 سوال) بود. پس از بررسی و تایید روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه و کسب رضایت آگاهانه افراد جهت شرکت در پژوهش، نظرات دانشجویان در مورد موانع پژوهشی با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بر اساس یافته‌ها میانگین مخالفت با گزینه هایی که به عنوان موانع شخصی مطرح شده بودند (96/12±23/43) کمتر از مخالفت با موانع سازمانی (08/12±85/62) بود. به عبارتی موانع شخصی بسیار موثرتر از موانع سازمانی گزارش شد (P< 0.001). در بحث موانع شخصی، نداشتن مهارت کافی، دانش ناکافی از متدولوژی تحقیق و عدم آگاهی از موضوعات قابل تحقیق بیشترین فراوانی را داشت. در دسترس نبودن نیروهای مشاوره‌ای، هم‌چنین ضعیف بودن نیروهای مشاوره‌ای، کمبود امکانات و تجهیزات و عدم ایجاد انگیزه از طرف مسئولین و اساتید بیشترین موارد را در حیطه موانع سازمانی تشکیل می‌دادند. ارتباط با سایر متغیرها نظیر جنسیت، رشته تحصیلی و سابقه پژوهشی دانشجویان در متن مقاله آورده شده است. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از وجود موانع متعدد جهت انجام تحقیقات دانشجویی می‌باشد که قابل تصحیح و کنترل توسط اساتید و اعضاء هیئت علمی و مسئولان دانشگاه می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل بازدارنده - طرح تحقیقاتی - دانشجو

عنوان انگلیسی Student Research Projects Inhibiting Factors from the Students Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Identifying the research barriers and assess the ability of students to use the university services and facilities is crucial to promote research activities. Present study was carried out to determine the inhibiting factors influencing the student's research projects from the view point of Yasuj University of Medical Sciences students in 2008. Materials & Methods: In this cross sectional study 96 students of Yasuj Medical University were selected by stratified random sampling. The data were collected by validate & reliable questionnaire, containing demographic information, inhibiting factors related to students (personal) and organization. The data were analyzed by SPSS software. Results: The mean scores against the personal barriers and the organizational barriers questions were 43.23±12.96 and 62.58±12.08 respectively. There was a significant difference between personal and organizational barriers (P< 0.001) and personal barriers were more important. According to the results, the student's inadequate skills & knowledge of research methodology and lack of awareness of research topics were the most prevalent personal barriers. The most prevalent organizational barriers were unavailability of research consulters, inadequate research skills of consulter, insufficient facilities & equipment and lack of motivating staff & faculties. Other variables such as gender, subject of study and research experience are mentioned in the full text. Conclusion: This study showed that the personal barriers were more important than organizational barriers which interfere with the student's research projects. This can be corrected and controlled by teachers, faculty members, university officials and students, themselves.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا نیکروز | laila nikrooz


مهین روزی طلب | mahin rouzitalab


علی رضا رایگان شیرازی | ali reza rayegan shirazi


محمد مهدی نقی زاده | mohammad mehdi naghizadeh


فرزانه تقوی | farzaneh taghavi



نشانی اینترنتی http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات