این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۴۱-۲۴۷

عنوان فارسی بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مراکز مشاوره قبل از ازدواج استان همدان برمبنای تئوری عمل منطقی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: طلاق، بارداری های ناخواسته و ازدواج های ناموفق سبب وارد شدن آسیبهای شدید، روانی، عاطفی، جسمی و مادی، بر افراد، خانواده ها و در نهایت جامعه می گردد. این در حالی است که مشاوره های قبل از ازدواج یکی از موثرترین راه های پیشگیری از این آسیبها و مشکلات است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مراکز مشاوره قبل از ازدواج استان همدان برمبنای تئوری عمل منطقی انجام گردید. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، از میان زوجین شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج استان همدان400 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز به کمک پرسشنامه‌ای که بر مبنای سازه‌های تئوری عمل منطقی طراحی شده و پایایی و روایی آن سنجیده شده بود، قبل و بعد از آموزش در کلاس، تکمیل و جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارآماری spss 16 توسط آزمون t زوجی و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج به دست آمده نشان می دهد، میانگین سن زوجین مورد مطالعه 64/5 ± 16/23 است. اختلاف معنا داری برای میانگین نمره آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده رعایت اصول مطرح شده در کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج، بین زوجین شرکت کننده وجود دارد(001/0p<). اما، تغییر معنی داری در نمره میانگین قصد رعایت اصول بهداشتی مشاهده نگردید (053/0=p). نتیجه گیری: اثربخشی کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج به شیوه ای که در حال اجراست بسیار پایین می باشد؛ بنابراین به نظر می رسدکه برای رسیدن به تغییر رفتار نسبتا" پایدار در زوجین جوان و ارتقای سطح سلامت آنان، باید به کیفیت کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج توجه بیشتری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Educational Program Status of Premarital Counseling Centers in Hamadan Province Based on Theory of Reasoned Action (TRA)
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Divorce, unwanted pregnancies, and unsuccessful marriages create mental, emotional, physical, and financial problems for individuals, families, and ultimately the community. Premarital education and counseling is one of the most effective ways for the prevention of such problems. The purpose of this study was to describe and evaluate the effectiveness of a premarital educational program by using the TRA (Theory of Reasoned Action). Materials and Methods: Four hundred couples who attended premarital education and counseling classes voluntarily participated in this descriptive and analytical study. Variables such as attitude, subjective norms, and intention, were collected by using a validated questionnaire based on the TRA components. The questionnaire was filled out before and after the educational classes. Results: The mean age of the couples was 23.16 ± 5.64 years old. Statistically significant differences were found in knowledge, attitude, and subjective norms before and after participation in the classes (p value < 0.001). However, in terms of the couples’ intention of following the recommendations, no statistically significant difference was observed between the values before and after the classes (p value > 0.05). Conclusion: Although the mean knowledge and attitude of the couples under study increased after the classes, the increase was not high and only 20% of the couples gained acceptable knowledge. The effectiveness of such classes in the current manner is very low. Application of appropriate educational methods and media-based models and theories is highly recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مهدی هزاوه ای | mohamad mahdi hazavehei
department of public health, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

سمانه شیراحمدی | samane shirahmadi2
department of public health, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

قدرت اله روشنایی | ghodratollah roshanaei
department of biostatistics and epidemiology, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

محمد کاظم زاده | mohamad kazem zade
vice chancellor for education, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
معاونت آموزشی، مدیر امور بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

محمد مهدی مجذوبی | mohamad mahdi majzubi
department of infectious disease, school of medicine, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-59&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات