این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 19 مهر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۳۵-۲۴۰
عنوان فارسی
بررسی استرس، اضطراب، افسردگی و خودپنداره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دوران تحصیل در دانشگاه مقطعی بسیار مهم برای دانشجویان است که بدلیل مشکلات، این دوره معمولا با تغییرات وضعیت روحی و روانی دانشجویان همراه است. هدف از انجام این مطالعه بررسی وضعیت متغیرهای روانشناختی (استرس، اضطراب و افسردگی) و خودپنداره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا است. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی فسا در سال تحصیلی 89-88 به روش سرشماری انتخاب شدند. جهت بررسی میزان استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان، از پرسشنامه 21 سوالی استاندارد شده DASS-21 و به منظور بررسی وضعیت خودپنداره آنها از پرسشنامه خودپنداره کارل راجرز (Carl Rogers) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t، آزمون ANOVA، آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون) انجام شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که 76% از دانشجویان، دارای استرس، 4/56% دارای اضطراب و 1/53% دارای افسردگی بوده و 3/69% نیز دارای خودپنداره ضعیف و منفی میباشند. بین افزایش میزان استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان با ضعیف بودن خودپنداره آنها، ارتباط معنیداری از نظر آماری یافت شد (001/0P< ). نتیجهگیری: افزایش میزان استرس، اضطراب و افسردگی و همچنین وجود ارتباط معنا دار بین افزایش میزان استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان با منفی و ضعیف بودن خودپنداره آنها، ضرورت توجه و دقت بیشتر مسئولین به مسائل روحی و روانی دانشجویان و انجام مداخلات به موقع و مناسب را میطلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، اضطراب، افسردگی، خودپنداره، دانشجویان، فسا.
عنوان انگلیسی
Survey of stress, anxiety, depression and self-concept of students of Fasa University of medical sciences, 2010
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Studying periods in university is very important for students. Because of the problems, this period is usually accompanied with mental status changes of students. The aim of this study was the assessment of psychological variables (stress, anxiety and depression) and self-concept of students. Materials & Methods: In this cross-sectional study, all the students studying at Fasa University of Medical Sciences in the academic year 89-88 were selected through census sampling method. The DASS-21 was used to assess stress, anxiety and depression of students and in order to evaluate the status of their self-concept the Carl Rogers questionnaire was used. Data analysis was performed with SPSS software using descriptive and inferential statistics (t test, ANOVA, Chi square and Pearson correlation). Results: The results of this study showed that 76% of students had stress, 56.4% anxiety and 53.1% depression, and 69/3% had weak or negative self-concepts. There was a statistically significant correlation between high stress, anxiety and depression with negative self-concept (P< 0.001).Conclusion: High stress, anxiety and depression and also a significant correlation between increased stress, anxiety and depression with negative and weak self-concept of students were found. It is necessary to devote more careful attention to mental health issues of students and have appropriate interventions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress, Anxiety, Depression, Self-concept, Students, Fasa
نویسندگان مقاله
مجید نجفی کلیانی | majid najafi kalyani
department of nursing, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)
الهه پورجم | elaheh pourjam
department of nursing, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)
ناهید جمشیدی | nahid jamshidi
fatemeh p.b.u.h nursing amp;amp; midwifery school, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه س ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
شهناز کریمی | shahnaz karimi
department of nursing, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)
وحید نجفی کلیانی | vahid najafi kalyani
department of commercial management, management school, alame-tabatabaee university, tehran, iran.
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-58&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات