این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۱۵-۲۲۳

عنوان فارسی بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت: یک مطالعه پایلوت در بخش قلب بیمارستان بوعلی شهر قزوین
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیمارستان یک محیط حمایت کننده سلامت در سه سطح پیشگیری است .هدف از این مطالعه توانمندسازی بیمار مبتنی بر رویکرد بیمارستان ارتقا دهنده سلامت است . مواد و روش ها: این یک مطالعه نیمه تجربی است که در بخش قلب بیمارستان بوعلی سینای شهر قزو ین در چهار حیطه توانمند سازی بیمار،مداخله اموزشی کادر پرستاری،مداخله سازمانی در حیطه مدیریت بیمارستان، و مداخلات محیط فیزیکی انجام شد. داده ها ی هر حیطه از مطالعه با بکارگیری آزمون های آماری توصیفی ، Pair –T test و استفاده از نرم افزار SPSS/Win14 آنالیز و تحلیل گردید. نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده درحیطه اول میان میانگین نمرات آگاهی ، حساسیت، منافع،موانع و شدت درک شده در بیماران قبل و بعد از آموزش همبستگی معنی دار به دست آمد. میانگین نمره اجزای مدل بزنف در پرستاران پس مداخله اموزشی با هدف تقویت مهارت های ارتباطی افزایش یافت. نتایج بکار گیری مفاهیم تئوری مدیریت کیفیت جامع در حیطه سوم نشان داد که تاثیر گذارترین فرد در محیط کاری را ،یک همکار کار آمد و مسول بخش است. در حیطه چهارم پس از مداخله میانگین نمرات مربوط به بخش رختشویخانه، آشپزخانه و فروشگاه های اطراف بیمارستان افرایش یافت. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت محیط حامی سلامت فرد و جامعه و رویکردی کل نگر است .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Health Promoting Hospital: A pilot study in Bo-Ali hospital, Qazvin, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Hospital is a supportive environment in three levels of prevention. This study pointed out patient empowerment based on health promoting hospitals approach. Materials & Methods: The semi-experimental study had been done cardiovascular ward in BOU ALISINA hospital in Qazvin .four domains including: patient empowerment, educational intervention for nurses, organizational intervention for management, and physical environment intervention had been targeted in this study. Some models such as health belief model, BASNEF, and total quality management (TQM) had been used for interventional education. Data in each domain had analyzed using several Analectic test as Pair-T test, Descriptive statistic in SPSS/win14 software. Results: Based on findings in first domain the mean score of knowledge and all health belief model's components after educational intervention increased. In second domain mean score of educational intervention based on BASNEF model for nurses in communication skills increased. Results applying the concepts of Total Quality Management theory within the third domain depicted a colleague and supervisor as the most influential individuals in workplace. The mean scores of changeable improvement of some Environmental wards of hospital including: laundry and kitchen, increased. Conclusions: health promoting hospitals is a supportive and holistic approach to health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Promoting Hospital, BASNEF, HBM

نویسندگان مقاله فاطمه زارعی | fatemeh zarei
department of health education and health promotion, faculty of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه آموزش و ارتقاءسلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمدحسین تقدیسی | mohammad hosein taghdisi
department of health education and health promotion, faculty of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه آموزش و ارتقاءسلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نسترن کشاورز محمدی | nastaran keshavarz mohamadi
department of health education and health promotion, faculty of health, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

هادی طهرانی | hadi tehrani
department of health education and health promotion, faculty of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه آموزش و ارتقاءسلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-55&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات