این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 17 مهر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۱
عنوان فارسی
آموزش مهارتهای زندگی و رفتارهای پیشگیری کننده از سوءمصرف مواد در دانشجویان: یک مطالعه طولی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: امروزه سوءمصرف مواد مخدر از ناگوارترین آسیبهای اجتماعی است. درسالهای اخیر، مصرف مواد در دانشآموزان مدارس و دانشجویان دانشگاهها رو به افزایش است و توجه ویژهای را میطلبد. هدف این مطالعه، ارزیابی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سوءمصرف مواد بوده است. مواد و روشها: در این پژوهش تجربی از نوع کارآزمایی در عرصه، تعداد 60 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد، به شیوه نمونهگیری سهمیهای تصادفی انتخاب و پس از همسانسازی به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه، جای داده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و رفتارهای پیشگیریکننده از سوءمصرف مواد بود که روایی و پایایی آن تعیین و قبل و بعد از مداخله آموزشی و نیز به عنوان آزمون پیگیری پس از گذشت 4 سال از مداخله آموزشی توسط افراد دو گروه تکمیل شد. دادهها به کمک آزمونهای آماری t و کای دو، تحلیل گردیدند. نتایج: مقایسه میانگین نمرات رفتارهای پیشگیریکننده از سوءمصرف مواد، در پس آزمون دو گروه آزمایشی و گواه، تفاوت آماری معنیداری را نشان داد (01/0>P) که پس از 4 سال از انجام مداخله نیز تداوم داشت. بین سطح تحصیلی پدر و رفتارهای پیشگیریکننده از سوءمصرف مواد ارتباط آماری معنیداری دیده شد (01/0> P). نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی، در تقویت رفتارهای پیشگیریکننده از سوءمصرف مواد مخدر در دانشجویان مؤثر و ماندگار است. در این راستا طراحی و انجام برنامه های جامع و مداوم آموزش مهارت های زندگی در دانشگاه ها توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشگیری، رفتار، زندگی، سوءمصرف مواد، مهارت
عنوان انگلیسی
The Life Skills Training and Preventive behaviors of Substances Abuse among University Students: a Longitudinal Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Nowaday, substance abuse is one of the bitterest social damages. In the recent years, substance abuse has increased among students of schools and universities, therefore special attention it requires. This study aimed to study the effect of life skills training on the promotion of the preventive behaviors of Gonabad University medical school students’ abuse of substances. Materials & Methods: During the experimental research and field trail, 60 students were Selected through a quota random sampling method and were randomly assigned to the two case and control groups. A Questionnaire that involved demographic factors and Preventive behaviors, whichwere caused as the result of drug abuse, was used for data collection. The questionnaire’s reliability and validity was assessed before and after educational intervention, and as a follow-up, 4 years after educational intervention. The Data was analyzed using T-Test and Chi-square. Results: Comparison of the mean of the scores in scale Preventive behaviors caused by drug abuse in post-test of two case and control groups had a significant difference (p< 0/01) that remained stable 4 years after the end of the intervention. There was a significant difference between some of the demographic factors and Preventive behaviors that had been caused by drug abuse (p< 0/01). Conclusion: Life skills training are effective in strengthening Preventive behaviors of substance abuse in university students. Therefore, life skills training programs should be integrated into university courses in order to comprehensively and consistently the effect of drug abuse on the educational level of students
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavior, Life, Prevention, Skill, Substances Abuse
نویسندگان مقاله
مهدی مشکی | mehdi moshki
محمدعلی اصلی نژاد | mohammad ali aslinejad
نشانی اینترنتی
http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-52&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات