مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۴۸-۳۵۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخلات بر ارتقای کیفیت خدمت در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی تبریز در سال های ۹۰-۸۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کیفیت خدمت به جنبه های غیر بالینی مراقبت سلامت اشاره دارد که به سبب تاثیر بسزا بر بهبود نتایج درمانی و افزایش رضایت مشتریان، پژوهش حاضر بدنبال بررسی میزان کیفیت خدمت و متعاقباً انجام مداخلات مناسب در این رابطه در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی تبریز می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای می باشد که در طی 15 ماه انجام گرفت. داده ها بوسیله پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن تایید شده بود از 324 نفر از بیماران و همراهان مراجعه کننده با روش مصاحبه در دو مرحله قبل و بعد از انجام مداخله جمع آوری شد. پرسشنامه شامل 7 سوال در مورد اطلاعات دموگرافیک و 38 سوال در مورد 12 بعد کیفیت خدمت بود. داده ها با استفاده از SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج برای متغیرهای کمی بصورت میانگین (انحراف معیار) و برای متغیرهای کیفی بصورت فراوانی (درصد) گزارش شدند. نتایج: در تحلیل های صورت گرفته بر روی داده های حاصل از مرحله قبل از مداخله، در 6 بعد از کیفیت خدمت یعنی انتخاب ارائه کننده خدمت، اختیار، احترام، ایمنی، پیشگیری و دسترسی و کیفیت خدمت نامطلوب ارزیابی شد که با اجرای مداخلات طراحی شده تمامی جنبه ها بهبود یافته و نمره کل کیفیت خدمت به طرز معنی داری از 58/8 به 83/9 ارتقاء یافت P< 0.001)).نتیجه گیری: نتایج بدست آمده گویای آن است که می توان با تحلیل درست مشکلات، اولویت بندی آنها و ارائه راهکارهای کاربردی در جهت بهبود خدمات گام برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فیزیوتراپی، کیفیت خدمت، ارتقای کیفیت، مشتری

عنوان انگلیسی Investigating the effect of Interventions on improving the Service Quality of Physiotherapy Clinic in Rehabilitation Faculty of Tabriz in 2011-2012
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Quality is the main indicator in assessing health system performance and service quality which refers to non-clinical aspect of health care. This study aims at surveying and improving service quality of delivered care in physiotherapy clinic of Tabriz rehabilitation faculty.Materials & Methods: The present study is an interventional one which collects the data from 324 patients and their coadjutors through a structured interview using a researcher made questionnaire. The questionnaire includes 7 questions in demographic factor and 38 ones in eleven aspects of service quality. The data was analyzed then using SPSS 16 and the obtained results were reported based on the mean (standard deviation) for quantitative and frequency (percentages) for qualitative variables.Results: In the pretest phase, the six aspects including choice of provider, safety, prevention and early detection, dignity, autonomy and availability had non-acceptable service quality scores but in the posttest phase, all the aspects improved significantly and the total service quality score improved from 8.58 to 9.83 (P< 0.001).Conclusion: The obtained result indicated that the quality of delivered care could be improved through appropriate interventions. In addition, the acquired results could be used in the similar circumstances to create respectful environments for health care customers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفرصادق تبریزی | js tabrizi
tabriz health services management research center npmc , department of health services management, faculty of health management and medical informatics, tabriz university of medical sciences, tabriz- iran.
مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز npmc ، گروه آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

فرید غریبی | f gharibi
tabriz health services management research center npmc , department of health services management, faculty of health management and medical informatics, tabriz university of medical sciences, tabriz- iran.
مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز npmc ، گروه آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

میرعلی اعتراف اسکویی | ma eteraf oskouei
department of physiotherapy, faculty of rehabilitation, tabriz university of medical sciences, tabriz- iran
گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

محمد اصغری جعفرآبادی | m asghari jafarabadi
medical education research center, department of epidemiology amp;amp; bio statistics, faculty of health, tabriz university of medical sciences, tabriz- iran.
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-71&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات