|
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر تخلخل و شدت بارش بر راندمان تصفیه رواناب شهری توسط روسازی بتنی متخلخل |
|
چکیده فارسی مقاله |
رواناب شهری شامل آلایندههایی همچون مواد مغذی، فلزات سنگین و مواد آلی مانند هیدروکربنها بوده که از سطح جاده شسته شده و منجر به آلوده شدن منابع آب و خاک میشود. در این میان روسازی بتنی متخلخل قادر به کاهش قابل توجه حجم روانابهای شهری و در نتیجه کاهش بار هیدرولیکی رواناب و اثرات جانبی آن بر تاسیسات شهری میباشد. همچنین این نوع روسازی شرایط لازم برای تصفیه و مدیریت آلودگیهای منتشر شده شهری در نزدیکی و یا خود منبع را فراهم میکند. هدف از انجام این تحقیق بررسی کارایی سیستم روسازی بتنی متخلخل بر کمیت و کیفیت رواناب سنتزی بوده و اثرات تغییر تخلخل و شدت بارش بر پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعه حاضر بیشترین راندمان حذف TSS و COD به ترتیب برابر 88% و 15% حاصل گردید. همچنین سیستم توانایی کمی در حذف TDS و EC از خود نشان داد. سیستم روسازی مورد بررسی در این مطالعه توانایی قابل قبولی در حذف کدورت از رواناب سنتزی را دارا بوده و بیشترین میزان حذف در شدت بارش 37 میلی متر بر ساعت و تخلخل 9/22% به میزان 70% حاصل شد. با مقایسه نتایج حاصل از بررسی پارامترهای فوق مشخص گردید که تغییر تخلخل تاثیری بر کیفیت پساب خروجی ندارد. همچنین با افزایش شدت بارش میزان کارایی سیستم در حذف آلایندهها هرچند با شیب بسیار کم، کاهش یافت. به طور کلی این روش توانایی خوبی در حذف TSS و کدورت از خود نشان داد ولی کارایی مناسبی در حذف بار آلی و جامدات محلول نداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روسازی بتنی متخلخل،رواناب شهری،ذرات معلق،شدت بارش،درصد تخلخل، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Porosity and Rainfall Intensity on Performance of Urban Runoff Treatment Via Previous Concrete Pavement |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Urban development is always associated with infrastructure surfaces icreasment such as road and building construction and other impermeable surfaces that lead to precipitations runoff. Urban runoff contains heavy contaminants such as nutrients, heavy metals and organic substances including hydrocarbons and polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs). This pollutants can infect water and soil resources by road surface washing and discharging into the receiving waters or infiltrating into surrounding area soils. Stormwater management has recently shifted towards a focus on site level low impact development (LID) techniques that aim to reduce the total stormwater runoff volumes in addition to attenuating peak flows and removing pollutants at or near the source of runoff. Permeable pavement systems (PPS) are a subset of LID stormwater best management practices (BMPs) of particular interest in dense urban areas because they can be installed in parking lots and low traffic roadways where the availability of land space for more traditional BMPs is not available. Such information is necessary to improve the selection of BMP/LIDs for stormwater management. Previous concrete pavement are subset of PPS and able to reduce the volume of urban runoff significantly which leads to hydraulic differentia reduction and its specific side effects urban utilities in addition to providing requirements for treatment processes and in-situ urban pollution management. In this study, porous concrete pavement performance has been surveyed in terms of quantitative and qualitative reduction of synthetic runoff. The effect of porosity and rainfall intensity were investigated. To investigate the effect of concrete porosity, four levels including 15%, 20%, 25% and 30% have studed and for evaluating rainfall intensity effect, a range of precipitation between 25 to 250 mm/h concidered according the recent studies considered. The pilot used for this study consisted of a tank made of galvanized steel that simulated PCP was replaced layer by layer at the bottom of tank. Synthetic runoff sprinkled on the previous concrete surface with specified flow rate. Effluent is collected from the orifice that embedded under the tank then effluent quality parameters were evaluated. Befor run the pilot Previous concrete mixed designs calculated and prosity, percolation rate and Compressive strength were verified. The parameters examined in this study including COD, TDS, TSS, turbidity and EC of pervious concrete pavement system was compared to synthetic runoff. According to study outcomes, the system efficiency in TSS removal was between 75.7% to 88.6%, highest COD removal detected was 15% in case the porosity was 22.9%. Effluent quality analysis demonstrated that PCPS had little ability in TDS and EC removal. However PCPS was able to remove turbidity from syntetic runoff. The maximum efficiency of turbidty removal was detected 70.3% at rainfall intensity of 37 mm/h and the porosity of 22.9%. By comparing the results of the above parameters, it was determined that porosity has almost no effect on runoff quality. Results showed the rainfall intensity dose not have significant effect on PCPS efficency although the systems overall removal efficiency was drastically deacrased due to rainfall intensity increase even in cases with low emissions gradients. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی گل محمدی | دانش آموخته رشته مهندسی محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
حسین گنجی دوست | عضو هیات علمی دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
نادر مختارانی | Nader Mokhtarani Assistant Professor, Civil & Environmental Engineering faculty, Tarbiat Modares University عضو هیات علمی دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-16-27416-1&slc_lang=fa&sid=16 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|