[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 25, شماره 99 - ( 9-1396 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 25 شماره 99 صفحات 169-201
XML شناسايی و ارزيابی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قيمت‌گذاری در صنايع غذايی Print

[English Abstract]
نويسندگان: سمانه قلی‌پور ، ابوالفضل معصوم‌زاده زواره
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
چکيده در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی‌های قيمت‌گذاري ( پرمايه و نفوذی) محصولات در شرکت‌های بزرگ توليدکننده مواد غذايی در سطح کشور شناسايی و ميزان تأثير هر يک از اين عوامل در انتخاب استراتژی‌های قيمت‌گذاری اين شرکت‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری بررسی شد. داده ها و اطلاعات مورد نياز با استفاده از مصاحبه و تکميل 127 پرسشنامه از ميان خبرگان عرصه مواد غذايی کشور جمع آوری شد. اعتبار سازه‌ای و کشف و شناسايی متغيرهای پنهان با بهره گيری از تحليل عاملی اکتشافی صورت گرفت. اولويت بندی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قيمت‌گذاری براساس ديدگاه پاسخ‌گويان نشان داد که نوع صنعت به لحاظ غذايی و يا غير غذايی بودن، نوع کالا، درجه رقابت بين بنگاه‌ها و ارزش برند محصول به ترتيب پنج عامل مهم تأثيرگذار در انتخاب استراتژی هستند. به علاوه ، بر اساس نتايج تحليل عامل اکتشافی، چهار عامل شناسايی شده مشتری، رقبا، ويژگی‌های بازار و سياست‌های دولت بيش از 67 درصد واريانس تجمعی انتخاب استراتژی قيمت‌گذاری را تبيين می‌کنند. نتيجه تحليل عاملی اکتشافی تأييد کننده چارچوب نظری عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قيمت‌گذاری بود. در نهايت، نتايج حاصل از تحليل مسير نشان داد، متغيرهای پنهان مشتری و ويژگی‌های بازار به عنوان مهم ترين عوامل مؤثر در انتخاب نوع استراتژی قيمت‌گذاری( نفوذی / پرمايه) محصولات توليدی در صنعت مواد غذايی می‌باشند. طبقه‌بندی JEL: D40 ، D29
واژه‌هاي كليديقیمت‌گذاری، استراتژی، شركت‌هاي توليد مواد غذايي، معادلات ساختاری،
متن كامل [PDF 301 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Gholipour S, Masoumzadeh Zavareh A. Identification and Evaluation of Factors Influencing the Select of Pricing Strategy in Food Industry. 3. 2017; 25 (99) :169-201
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-28-137&slc_lang=fa&sid=1
قلی‌پور سمانه، معصوم‌زاده زواره ابوالفضل. شناسايی و ارزيابی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قيمت‌گذاری در صنايع غذايی. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1396; 25 (99) :169-201
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 25, شماره 99 - ( 9-1396 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.486 seconds with 601 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4