چکيده
در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژیهای قيمتگذاري
( پرمايه و نفوذی) محصولات در شرکتهای بزرگ توليدکننده مواد غذايی در سطح کشور شناسايی و ميزان تأثير هر يک از اين عوامل در انتخاب استراتژیهای قيمتگذاری اين شرکتها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شد. داده ها و اطلاعات مورد نياز با استفاده از مصاحبه و تکميل 127 پرسشنامه از ميان خبرگان عرصه مواد غذايی کشور جمع آوری شد. اعتبار سازهای و کشف و شناسايی متغيرهای پنهان با بهره گيری از تحليل عاملی اکتشافی صورت گرفت. اولويت بندی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قيمتگذاری براساس ديدگاه پاسخگويان نشان داد که نوع صنعت به لحاظ غذايی و يا غير غذايی بودن، نوع کالا، درجه رقابت بين بنگاهها و ارزش برند محصول به ترتيب پنج عامل مهم تأثيرگذار در انتخاب استراتژی هستند. به علاوه ، بر اساس نتايج تحليل عامل اکتشافی، چهار عامل شناسايی شده مشتری، رقبا، ويژگیهای بازار و سياستهای دولت بيش از 67 درصد واريانس تجمعی انتخاب استراتژی قيمتگذاری را تبيين میکنند. نتيجه تحليل عاملی اکتشافی تأييد کننده چارچوب نظری عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قيمتگذاری بود. در نهايت، نتايج حاصل از تحليل مسير نشان داد، متغيرهای پنهان مشتری و ويژگیهای بازار به عنوان مهم ترين عوامل مؤثر در انتخاب نوع استراتژی قيمتگذاری( نفوذی / پرمايه) محصولات توليدی در صنعت مواد غذايی میباشند.
طبقهبندی JEL: D40 ، D29
قلیپور سمانه، معصومزاده زواره ابوالفضل. شناسايی و ارزيابی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی قيمتگذاری در صنايع غذايی. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1396; 25 (99) :169-201