وقفه بين تصميم به توليد و عرضه محصولات باغبانی از جمله مرکبات و فسادپذيری آنها باعث ميشود که عرضه اين محصولات در کوتاهمدت ثابت بوده و رفتار مصرفکنندگان، قيمتها را به گونهای تنظيم کند که باعث تسويه بازار شود. در چنين شرايطی، استفاده از سيستم تقاضای معکوس، که در آن قيمتها تابعی از مقدار است، توجيهپذير است. در اين مطالعه، برای بررسی واکنش مصرف کنندگان ايرانی به تغييرات مقدار عرضۀ مرکبات شامل پرتقال، نارنگی و ليموشيرين، از سيستم تقاضای معکوس تقريباً ايدهآل و دادههای طرح هزينه و درآمد خانوار سال 1390 استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که انعطافپذيری قيمتی پرتقال، نارنگی و ليموشيرين منفی و قدرمطلق آنها کمتر از يک است. همچنين انعطافپذيری متقاطع قيمتی بين مرکبات مورد مطالعه منفی و نشان دهنده جانشينی اين محصولات از ديدگاه خانوارها می باشد. بر اساس نتايج تحقيق، ليموشيرين در پاسخ به تغييرات مقدار عرضۀ خودش و يا مقدار عرضۀ ساير مرکبات با تغييرات قيمتی بيشتری روبهرو میشود و اين وضعيت برای نارنگی کمترين است.
طبقهبندی JEL: C21, Q11, R21