اين مطالعه به بررسی رفتار انتقال قيمت بازار مرکبات در سطوح مختلف توليدکننده، عمده فروش و خرده فروش با استفاده از رهيافت الگوی تصحيح خطا (ECM) بر مبنای دادههای ماهانه فيلتر شده میپردازد. باتوجه به ماهانه بودن دادهها، ابتدا به بررسی ريشههای فصلی و تعديل آن پرداخته شد، سپس بر اساس مشاهداتی که روند فصلی در آنها تعديل شده، الگوی انتقال قيمت بازار داخلی برای محصولات مورد نظر برآورد گرديد. نتايج بهدست آمده از برآورد الگوی انتقال قيمت، عدم تقارن در انتقال قيمت بازار مرکبات در سطوح مختلف انواع مرکبات را نشان میدهد. تنها در مورد پرتقال در بلندمدت انتقال متقارن قيمت بين سطوح عمده فروشی- توليدکننده مشاهده شد. همچنين در مورد محصول نارنگی انتقال متقارن بين سطوح خرده فروش- عمده فروش و عمدهفروش- توليدکننده در کوتاهمدت ملاحظه شد. در ضمن بر اساس اين نتايج، اندازه و سرعت انتقال قيمت در سطوح بازاری محصولات مورد نظر متفاوت است. با توجه به اهميت مبحث انتقال قيمت و ارتباط آن با حاشيه بازار، پيشنهاد میشود در مورد محصولاتی که با انتقال نامتقارن در ساير سطوح مواجه بودهاند، سياستهای کنترل و تنظيم بازار با هدف برقراری ساختار متقارن در بازار صورت گيرد.
طبقهبندی JEL: L11، L22، M31
باريکانی الهام، امجدی افشين. انتقال قيمت در سطوح مختلف بازار مرکبات ايران؛ رهيافتی از دادههای ماهانه قيمتی. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1395; 24 (96) :1-24