چکيده
هدف پژوهش حاضر انتخاب استراتژی رقابتی بازاريابی برای شرکت تعاونی توليدکنندگان پسته رفسنجان، از ميان سه استراتژی تمايز، تمرکز و رهبری در کاهش هزينه (استراتژی های مايکل پورتر) بوده است. جهت دستيابی به اين هدف، ابتدا معيارها و زيرمعيارهايی برای شرکت تعاونی توليد کنندگان پسته رفسنجان تعريف و سپس اقدام به توزيع پرسشنامه در شرکت مذکور شد. در نهايت، دادههای جمع آوری شده با استفاده از فرايند تحليل شبکه ای(ANP) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. کليه دادههای مورد استفاده در مطالعه حاضر به صورت مقطع زمانی بوده و به روش توصيفی- پيمايشی در سال 1392 از شرکت تعاونی توليد کنندگان پسته رفسنجان جمعآوری شد. نتايج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که برای شرکت پيشگفته از ميان 3 استراتژی مذکور استراتژی تمرکز با اولويتترين است. همچنين از نظر شرکت مورد مطالعه از ميان زيرمعيارها نيز زير معيارهای شرايط سياسی و اقتصادی ايران از مهمترين عوامل اثرگذار بر استراتژی بازاريابی شرکت و زير معيارهای شرايط اجتماعی و فرهنگی و مديريت عوامل محيطی از کم اهميتترين آنها بودهاند.
طبقهبنديJEL:P13 ،C6 ، Q13
Khajooei Pour A, Mohammadi Nejad A, Khoobyari Shoorbaz H, Shabanzadeh M. Choice a Competitive Marketing Strategy Using Analytic Network Process (Case Study: Rafsanjan Pistachio Producers Cooperative). 3. 2016; 24 (94) :25-43 URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-28-75&slc_lang=fa&sid=1
خواجويی پور امين، محمدی نژاد امير، خوبياری شورباز حسن، شعبان زاده مهدی. انتخاب استراتژی بازاريابی رقابتی با بهکارگيری فرايند تحليل شبکهای (مطالعه موردی: شرکت تعاونی توليدکنندگان پسته رفسنجان). فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1395; 24 (94) :25-43