[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 13, شماره 51 - ( 3-1384 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 13 شماره 51 صفحات 135-178
XML سنجش درجه رقابت در بازارجهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی Print

[English Abstract]
نويسندگان: فرهاد خداداد کاشی ، محمدنبی شهيکی تاش
- ، kh odadad@pnu.ac.ir
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

  همان گونه که در بازارهای محلی يا منطقه ‎ ای يا ملی انواع رفتارهای انحصاری و يا غيررقابتی مشاهده مي‏ ‎ شود در بازارهای بين ‎ المللی نيز انتظار مشاهده چنين رفتارهايی را بايد داشت؛ برای مثال بسياری از کشورها (يا شرکتها) با به کارگيری رفتارهای راهبردی و هماهنگ درصدد انحراف بازار از رقابت به انحصار ند . تمرکز بازار و شاخصهای اندازه ‎ گيری تمرکز اين امکان را فراهم مي‏ ‎ سازند که اطلاعات مربوط به تعداد کشورها و نحوه توزيع بازار بين آنها در عددی معين خلاصه شود تا براساس آن بتوان درجه رقابت و انحصار را ارزيابی کرد. در اين تحقيق برای سنجش درجه رقابت در بازارهای بين المللی کالاهای عمده صادراتی کشاورزی ايران (پسته، خرما، انگور ، سيب ، زعفران، خاويار و کشمش) به سنجش تمرکز جهانی بازارهای مذکور برای فاصله زمانی 1997- 2000 ميلادی پرداخته شده است. شاخص تمرکز محاسبه شده نشاندهنده انحصار چندجانبه سخت در اين بازارهاست. يافته‏های اين تحقيق نشان مي‏ ‎ دهد که شاخص نسبت تمرکز n کشور (CRn) و شاخص هرفيندال (HHI) برای بازار جهانی برخی از محصولات مانند فرش، خرما، زعفران، خاويار و کشمش افزايش يافته است که اين مبين افزون شدن شدت انحصار و افزايش نابرابری صادراتی در بازار جهانی اقلام فوق است. از طرف ديگر CRn و HHI در بازار جهانی برخی از محصولات مانند سيب درختی و انگور تغيير چشمگيری نيافته است.

 

 

 

واژه‌هاي كليديصادرات، ساختار بازار، تمركز، رقابت مؤثر، انحصار مؤثر، کالاهای کشاورزی،
متن كامل [PDF 268 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
. Evaluation of the degree of competition in world markets of selected agriculture products ( 1997-2000) . 3. 2005; 13 (51) :135-178
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-249&slc_lang=fa&sid=1
خداداد کاشی فرهاد، شهيکی تاش محمدنبی. سنجش درجه رقابت در بازارجهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1384; 13 (51) :135-178
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 13, شماره 51 - ( 3-1384 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.279 seconds with 601 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4