[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 22, شماره 85 - ( 1-1393 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 22 شماره 85 صفحات 129-149
XML انطباق توليدات داخلی و مزيت‌های صادراتی در بازار جهانی خرما : بررسی موقعيت ايران در مقابل رقبا Print

[English Abstract]
نويسندگان: الهام باريکانی ، افشين امجدی ، حامد رفيعی
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
ايران از بزرگ ترين توليدکنندگان و صادرکنندگان خرما در جهان به شمارمي‏آيد. با توجه به اهميت صادرات خرمای ايران و سهم حدود 14 درصدی آن در صادرات کشاورزی، در اين مطالعه مزيت نسبی صادرات خرمای ايران در مقابل رقبای بزرگ جهانی و ارتباط بلندمدت مزيت صادراتی ايران در بازارهای جهانی و ميزان توليد خرما در ايران و ساير کشورهای رقيب، با استفاده از آزمون جوهانسون و الگوهای تصحيح خطای برداری (VECM) برای دوره زمانی 1996-2008 بررسی ‏شد. نتايج مطالعه نشان داد که اثر شوک‏های ناگهانی بر ميزان شاخص مزيت صادراتی در طی حدود 5/1 دوره تعديل خواهد شد که نسبت به ساير کشورها فاصله زمان کو‌تاه‌تری خواهد بود. نتايج اين مطالعه همچنين نشان داد که هرچند با افزايش توليدات داخلی در بلندمدت، ميزان مزيت صادراتی ايران افزايش داشته است، کشور تونس، کشوری بوده که بيشترين مزيت نسبی را در بازارهای جهانی داشته و همچنين بيشترين ارتباط بلندمدت بين توليد و مزيت صادراتی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است. اين در حالی‌ مي‏باشد که ايران رتبه پنجم را در بازارهای جهانی کسب کرده است. عراق، الجزاير و امريکا از ديگر رقبايی هستند که انطباق بيشتری بين توليد و مزيت صادراتی خرما نسبت به ايران داشته‌اند. لذا باتوجه به اينکه افزايش توان توليدی در داخل می‌تواند در بلندمدت مزيت صادراتی مناسب‌تری را در بازارهای جهانی به وجود آورد، لازم است تا به انطباق بيشتر توليدات داخلی و مزيت صادراتی خرمای ايران در مقابل رقبای بزرگی همچون تونس توجه شود. طبقه بندی :JEL Q17, N50
واژه‌هاي كليديمزيت صادراتي، توليد داخلي، رابطه بلندمدت، خرما، ايران،
متن كامل [PDF 287 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Barikani A, Amjadi A, Rafiee H. Adaption of Domestic Product and Export Advantages in Global Market of Dates; Investigating Iran's Position Against its Competitors. 3. 2014; 22 (85) :129-149
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-177&slc_lang=fa&sid=1
باريکانی الهام، امجدی افشين، رفيعی حامد. انطباق توليدات داخلی و مزيت‌های صادراتی در بازار جهانی خرما : بررسی موقعيت ايران در مقابل رقبا. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1393; 22 (85) :129-149
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 22, شماره 85 - ( 1-1393 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.299 seconds with 603 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4