ايران از بزرگ ترين توليدکنندگان و صادرکنندگان خرما در جهان به شمارميآيد. با توجه به اهميت صادرات خرمای ايران و سهم حدود 14 درصدی آن در صادرات کشاورزی، در اين مطالعه مزيت نسبی صادرات خرمای ايران در مقابل رقبای بزرگ جهانی و ارتباط بلندمدت مزيت صادراتی ايران در بازارهای جهانی و ميزان توليد خرما در ايران و ساير کشورهای رقيب، با استفاده از آزمون جوهانسون و الگوهای تصحيح خطای برداری (VECM) برای دوره زمانی 1996-2008 بررسی شد. نتايج مطالعه نشان داد که اثر شوکهای ناگهانی بر ميزان شاخص مزيت صادراتی در طی حدود 5/1 دوره تعديل خواهد شد که نسبت به ساير کشورها فاصله زمان کوتاهتری خواهد بود. نتايج اين مطالعه همچنين نشان داد که هرچند با افزايش توليدات داخلی در بلندمدت، ميزان مزيت صادراتی ايران افزايش داشته است، کشور تونس، کشوری بوده که بيشترين مزيت نسبی را در بازارهای جهانی داشته و همچنين بيشترين ارتباط بلندمدت بين توليد و مزيت صادراتی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است. اين در حالی ميباشد که ايران رتبه پنجم را در بازارهای جهانی کسب کرده است. عراق، الجزاير و امريکا از ديگر رقبايی هستند که انطباق بيشتری بين توليد و مزيت صادراتی خرما نسبت به ايران داشتهاند. لذا باتوجه به اينکه افزايش توان توليدی در داخل میتواند در بلندمدت مزيت صادراتی مناسبتری را در بازارهای جهانی به وجود آورد، لازم است تا به انطباق بيشتر توليدات داخلی و مزيت صادراتی خرمای ايران در مقابل رقبای بزرگی همچون تونس توجه شود.
طبقه بندی :JEL Q17, N50
باريکانی الهام، امجدی افشين، رفيعی حامد. انطباق توليدات داخلی و مزيتهای صادراتی در بازار جهانی خرما : بررسی موقعيت ايران در مقابل رقبا. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1393; 22 (85) :129-149