ناکارامدی نظام بازاريابی محصولات کشاورزی و شکاف قابل توجه ميان قيمت دريافتی توليدکننده و بهای پرداختی توسط مصرفکننده از جمله معضلات مهم بخش کشاورزی در اکثر کشورهای درحال توسعه است. لذا آشنايی با عواملی که به کاهش شکاف مزبور کمک کند، اهميت دارد. در اين راستا پژوهش حاضر به بررسی عوامل تأثيرگذار بر حاشيه بازاريابی گوشت مرغ در ايران پرداخته است. در اين مطالعه از دادههای ماهانه سالهای 1380-1387 برای محصول گوشت مرغ استفاده شده است تا حاشيه بازاريابی گوشت مرغ با بهکارگيری الگوهای مارک آپ و حاشيه نسبی و الگوی هزينه بازاريابی براورد شود. سرانجام با استفاده از آمارههای خوبی برازش، الگوی حاشيه نسبی به عنوان الگوی مناسب برگزيده شد.
نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که قيمت گوشت مرغ در سطح خردهفروشی و هزينه حمل و نقل رابطه مستقيم و معنیدار و درآمد توليدکننده رابطه معکوس و معنیدار با حاشيه بازاريابی اين محصول دارند. همچنين اثر فصول مختلف سال نيز بر حاشيه بازاريابی بررسی شده که نشان داده است حاشيه بازاريابی اين محصول در فصل زمستان افزايش میيابد و در فصل تابستان به کمترين ميزان خود میرسد.