ايران با بيش از 50 درصد سهم از بازار جهانی پسته نقش تعيينکنندهای در فرايند تشکيل قيمت اين محصول در بازار جهانی آن دارد. اين مطالعه با هدف بررسی الگوی انتقال قيمت ميان بازار جهانی و بازار داخلی پسته ايران صورت گرفت. با توجه به دادههای مورد استفاده، تحليلها در دو قسمت دادههای سری زمانی (دوره 1351-1384) و دادههای مرکب (دوره 1368-1384) انجام شد. بررسی رابطه علی ميان قيمت داخلی و قيمت جهانی نشان داد که ميان قيمت داخلی و جهانی پسته رابطه علی دوطرفه و بلندمدت وجود دارد. نتايج حاصل از تحليل دادههای سری زمانی حاکی از الگوی انتقال قيمت متقارن[2]بلندمدت در هر دو بازار داخلی و جهانی پسته است. فرايند انتقال کوتاهمدت نيز نامتقارن ارزيابی و مشخص شد که کاهش قيمت در هر بازار سريعتر و کاملتر از افزايش قيمت به بازار ديگر منتقل میشود. براساس نتايج، افزايش سهم ايران در بازار جهانی میتواند منجر به افزايش در اندازه انتقال قيمت به بازار داخل شود. همچنين يافتههای حاصل از تحليل انتقال قيمت براساس دادههای مرکب نشان داد که تغيير در ترکيب کشورهای واردکننده پسته ايران بهصورت کاهش تعداد آنها بوده و افزايش سهم در بازار خريد و همچنين کاهش سهم ايران در بازار جهانی منجر به انتقال متقارن قيمت ميان بازار ايران و بازار جهانی شده است. براورد الگوهای انتقال قيمت نيز نشان داد که واکنش بازار داخلی در مقابل تغييرات قيمت بازار جهانی بيشتر از واکنش بازار جهانی نسبت به تغييرات بازار داخلی است.