نقش ترويج کشاورزی در نهادينه کردن مشارکت توليدکنندگان در قالب سازمانهای کشاورزان انکارناپذير و بیبديل است. بخش عمدهای از وظايف اين سازمانها عبارت است از ارائه خدمات آموزشی و ترويجی، انجام تحقيقات مشارکتی، دسترسی به فناوری نوين ونيز خدمات نهادهای و بازاريابی که عمدتاً از طريق کشاورزان عضو صورت میگيرد.
در اين مقاله ضمن بررسی نگرش پاسخگويان درخصوص نقش آفرينی نظام ترويج کشاورزی در ايجاد و تقويت سازمانهای کشاورزان و افزايش دانش و بينش توليدکنندگان ، اولويتها و ميزان تمايل آنان در ايفای نقش ترويجی در بستری هدفمند و مبتنی بر مشارکت نهادينهو پايدار در هر يک از زيربخشها بررسيمیشود. جامعهآماری اين مطالعه شامل 1450 بهرهبردار سرپرست خانوار در روستاهای حوزه آبريز رودخانه حاجی عرب واقع در دهستان سگزآباد است که تحت پوشش مرکز خدمات کشاورزی بوئينزهرا و تعاونی توليد کشاورزی روستای سگزآباد قراردارند. نتايج مبين ضرورت بهرهمندی از تواناييها و قابليتهای سازمانهای کشاورزان در انجام امور مختلف ترويجی، تحقيقی و آموزشی است و تمايل کشاورزان در مشارکت در اجرای برنامه های ترويجی بخش کشاورزی نشاندهنده اهميت و مزيتهايی است که در هر زيربخش وجود دارد و تشکيلات ترويج میتواند در قالب سازمان کشاورزان روستا از آنها بهرهمند گردد.
. Farmers Attitude Towards the Role of Agricultural Extension System in Paving the Way for Their Institutionalized Participation in Realizing Sector's (A Case Study in Buein Zahra District) . 3. 2011; 19 (75) :209-240 URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-93&slc_lang=fa&sid=1
فلسفی پيمان. بررسی نگرش کشاورزان روستاهای شهرستان بوئينزهرا نسبت به نقشآفرينی نظام ترويج کشاورزی درايجاد زمينههای مشارکت نهادمند آنان در تحقق اولويتهای بخش کشاورزی . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1390; 19 (75) :209-240