|
تاریخ مدارس در کاشان
|
| عباس شکاری |
| استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه كاشان |
|
|
چکیده: (358 مشاهده) |
| مطالعه تاریخ و فرهنگ ملت باعث پندگیری از نقاط ضعف و عبرتگیری از نقاط قوت هر قوم و ملتی است. شناخت تاریخ آموزش و پرورش ایران به طور عام و آموزش و پرورش کاشان (قاسان و قاشان) به طور خاص به منظور جلوگیری از تکرار اشتباهات و تجربهگیری برای اداره بهتر مدارس در عصر دهکده جهانی مک لوهان است. هدف از این مطالعه بررسی روند شکلگیری مدارس در کاشان قبل از اسلام تاکنون و نیز تأثیر حوادث طبیعی و و حکومتها بر تأسیس و حذف آنها بوده است. در این مقاله سعی شده با روش تحقیق توصیفی، اسناد و مدارک خطی و چاپی در مراکز مختلف به عنوان ابزار تحقیق مورد مطالعه قرار گیرد. آموزش و پرورش کاشان از قبل از میلاد که به صورت سنتی، نیاکانی و با روش استادـ شاگردی بوده است تا عصر کنونی که به صورت آموزش و پرورش صنعتی، دولتی و با روشهای آموزشی نوین محصل محور میباشد، تجزیه و تحلیل گردد. تأسیس مدارس مانند آلیانس اسرائیلیت اونیورسال مرکزی، مدرسه دخترانه آلیانس، مدرسه بنات اونیورسال و وحدت بشتر تا مدارس مظفریه، سرداریه، غازانیه، توفیقیه، رزاقیه و ... در رشد و اعتلای تاریخ، تمدن و فرهنگ کاشانیها (قاشانیها) بیش از پیش مثمرالثمر بوده است و باعث شده شهر قاسان در سیلک به چهل حصاران قاشان و نیز به دارالمؤمنین کاشان یعنی شهر کهن فرهنگی ایران با سابقهای فراتر از تپه اصفهان با محله جویباری سلجوقی تبدیل کند. همچنین در این مقاله تلاش گردیده از رویکرد عصری مدارس یعنی مدارس و مکتبخانهها از دوره قبل از میلاد مسیح تا ظهور اسلام، از ظهور اسلام تا دوره سلاجقه و صفویه، از صفویه تا زندیه و سپس تا عصر قاجاریه و نیز مدارس اقلیتهای مذهبی کاشان مورد مطالعه قرار گرفته است. |
|
| واژههای کلیدی: رویکرد مذهبی، تاریخی و عصری مدارس، دارالسیادت، مدرسه میان چاله، ملیه، اسلامیه، آلیانس اسرائیلیت اونیورسال، بنات وحدت بشر. |
|
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۱۲
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|